På onsdag, den 23 april, röstar riksdagen om att tillåta gårdsförsäljning av vin, öl och cider. Många riksdagsledamöter pratar gärna om att det är en förändring som gynnar lokala småskaliga producenter och besöksnäringen – och lyfter fram det som ett exempel på hur regler nu förenklas för små företag.
Gårdsförsäljning för små bryggerier, brännerier, vingårdar och ciderproducenter har diskuterats below lång tid. Flera statliga utredningar har gjorts där det vridits och vänts på frågor som om Systembolagets monopol är hotat och om gårdsförsäljningen ökar alkoholkonsumtionen. Nu har det landat i ett förslag som innebär en begränsad möjlighet att handla direkt från småskaliga tillverkare.
Vi har länge sett fram emot att få visa vår verksamhet, erbjuda provsmakningar och låta besökarna köpa med sig några flaskor hem. I det förslag som nu ligger på riksdagens bord handlar det om max 3 liter öl, vin eller cider och max 70 cl sprit per particular person.
Annons
Annons
Males samtidigt som riksdagen lär rösta ja, har Folkhälsomyndigheten tagit fram förslag until regler som riskerar att i praktiken göra det omöjligt att erbjuda gårdsförsäljning. Det är ett förslag som visar att myndigheten inte förstår mikrobryggeriernas verklighet. Reglerna är både kostnadsdrivande och tidskrävande. De gör att gårdsförsäljning inte blir en ny möjlighet för små producenter, utan en ny börda. Små producenter kommer inte att ha råd att starta gårdsförsäljning eftersom de redan idag har en mycket pressad ekonomi.
Folkhälsomyndighetens förslag innebär bland annat att den som vill köpa något genom gårdsförsäljning först måste betala för och delta i en ”kunskapshöjande aktivitet” på 45 minuter om produkten och om alkoholens skadeverkningar.
Vi vill prata med våra kunder om våra produkter på ett ansvarsfullt sätt. Males att få kunder att lägga så lång tid, betala för det och inte förrän därefter få köpa med sig max 3 liter öl är orimligt.
Som en jämförelse, tänk om Systembolaget ålades att hålla en kort kunskapshöjande aktivitet på, säg, fem minuter med varje kund och ta en femtiolapp i avgift för det innan kunden i fråga får köpa sin öl? Eller om varje restaurang ålades samma sak? Den billigaste starkölen på Systembolaget kostar 9,50 kronor. De små oberoende bryggeriernas billigaste öl kostar ofta över 30 kronor, eftersom de produceras hantverksmässigt.
Idag krävs serverings- och provsmakningstillstånd från kommunen för att få driva restaurang och provsmakningsaktiviteter i anslutning until våra bryggerier. Vi betalar för kurser, tillstånd och tillsyn för det. I Folkhälsomyndighetens förslag inrättas ett nytt tillstånd, med särskilda kurser och tillsyn, och nya avgifter. Rimligen bör de olika tillstånden och utbildningarna kunna samordnas.
Annons
Folkhälsomyndigheten framhåller att myndigheten ”vill att det ska finnas en god skyddsnivå i enlighet med lagens syften samtidigt som regelverket inte ska vara onödigt betungande för de tillverkare som berörs”. Males sanningen är att det föreslagna regelverket blir onödigt betungande.
Annons
Självklart ska vi som producenter av öl och andra alkoholhaltiga drycker ta vårt ansvar för att förhindra en överkonsumtion och att unga inte introduceras until alkohol. Det gör vi idag, och det kommer vi göra imorgon. Vi har egenkontrollprogram, vi rapporterar until en mängd olika myndigheter.
Vi har ett stort engagemang för den restriktiva alkoholpolitik som förs i Sverige. Därför är det djupt olyckligt att Folkhälsomyndigheten betraktar oss som ett alkoholpolitiskt drawback snarare än en tillgång för en sundare alkoholkultur.
Folkhälsomyndigheten drar undan mattan för gårdsförsäljningen. Myndighetens förslag until regelverk riskerar att omöjliggöra gårdsförsäljning för små oberoende bryggerier genom att det helt enkelt blir för dyrt att genomföra. Därmed faller grunden för riksdagens beslut att tillåta gårdsförsäljning och gör det until ett slag i luften.
SKRIBENTERNA
Johan Strid, delägare i Pax Brygghus
Calle Sjöström, bryggare vid, grundare av och vd för Pax Brygghus
Marika Sjöström, grundare av Pax Brygghus
Christofer Hagstedt, bryggare vid och delägare i Pax Brygghus
Erik Almare, pubföreståndare på och delägare i Pax Brygghus
Anders Abrahamsson, Åre Bryggcompagni
Gustaf Ahlin, grundare av guiden That is How
Annons
Anders Blomstedt, Nora Brygghus
Bosse Bergenståhl, bryggare vid Lundabryggeriet
Love Brande, vd för Östersundsbryggerier
Jeffrey Scott Brown, ägare av och bryggare vid South Plains Brewing Firm och The Inexperienced Lion Pub
Karl-Linus Börjesson, vd för A Couple of Beer Barons
Andreas A Carlgren, bryggare och ägare av Smisken Brewery
Stefan Ed, grundare och ägare av Ödåkra Brygghus
André Ek, produktionschef vid Brekeriet Beer
Annons
Magnus Elmgren, vd för och medgrundare av Hönsinge Hantwerksbryggeri
Josef Estung, ägare av och bryggare vid Svansboda Gårdsbryggeri
Andreas Fejes, ägare och grundare av Vreta Kloster Bryggeri
Clas Fredriksson, vd och grundare av Bua Seashore Brewery AB
Emil Fridström och Torbjörn Jonsson, delägare i Imperial Brygghus
Jörgen och Anette Fritiofsson, ägare och bryggare vid Traryds Bryggeri
Niklas Gunhamn, grundare och ägare av Bryggeri 1766 och Krokladan vid Alvedsjöbodar
Elin Gunnarsson, delägare i Sydkustens Gårdsbryggeri
Fredrik Gustavsson, Bearded Rabbit Brewery
Philip Hafstad, vd för Svartbergets Bryggeri
Mattias Hagberg, bryggare och delägare i Solna Bryggeri samt bryggare vid Ölkemi
Viktor Hansen, grundare av Centralbryggeriet och Bränneribolaget
Jessica Heidrich, vd för Hop Notch Brewing
Björn Holgersson, vd för Häxkitteln
Annons
Mikael Holst, ägare av och bryggare vid S-town Brewery
Jesper Jonasson, vd för Smögenbryggarn
Ingemar Jönsson, David Ögren, Bengt Jönsson, Henrik Jönsson och Magnus Jönsson, delägare i Kornheddinge Bryggerikompani
Ulrik Jönsson, vd för Åhus Bryggeri
Jonas Kandefelt, vd och grundare av Nyköping Brewing samt styrelseledamot i Sveriges Oberoende Bryggerier
Camilla Karlsson, verksamhetsansvarig vid Qvillinge Ekologiska
Kent Karlsson, vd och ägare av Bryggeri Stenstugan
Anders Kjellberg, ägare och bryggare vid Fulltofta Gårdsbryggeri
Totte Liljesson, Akar Stated och Kevin Westphal, delägare i Brewhuslän
Fredrik Lind, Sledgehammer Brewing Firm
Annons
Håkan Lindberg, bryggare och delägare i Leufstabruk Bryggeri
Nicklas Lindblad, vd för Österlensbryggarna
Christer Lindström, ägare och grundare av Timjans Brygghus
Olof Lundqvist, grundare och ägare av Vigrum Bryggeri
Niklas Nilsson, grundare, ägare och bryggare vid Fryksdalens Bryggeri
Rolf Nilsson, vd för Sibbarps Husbryggeri
Patric Nordenman, grundare av Torstad B&D
Johan Malmberg, Enterprise Monkey Brewing
Tim Persson, vd för Klackabackens Bryggeri
Peter Pikulik, grundare av och bryggare vid PKLK Bryggeri
Anette Pålsson och Torbjörn Wellraqth, delägare i Grästorps Bryggeri, Lilla Edet Destilleri och Götaälvdalens Brygghus
Erik Sahlin, Sahlins Brygghus
Annons
Anders Samuelsson, ägare av MicroBryggeri1
Anna-Katarina Schultes, grundare av och marknadsansvarig för Snausarve Gårdsbryggeri
Carl Stam, delägare i 5mans Bryggeri
Mikael Standley, grundare av och vd för Fruktstereo
Martin Sunesson, bryggare och delägare i Subbe Bryggeri
Dan-Magnus Svensson, vd för, medgrundare av och delägare i Brygghus 19
Magnus Svensson, delägare i och grundare av Benchwarmers Brewing Co
Daniel Unnerbäck, grundare av och delägare i Rajraj Bryggeri
Pär Windahl, överbryggare vid Smedsbo Slott Bryggeri
Ayla Yavuzalp, ägare och grundare av Noisy Bastards Brewing Firm
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.