Miljöpartiet verkar vara mer intresserat av att klamra sig quick vid makten och att utgöra en del av det politiska styret i Malmö, och mindre av det vi hittills trott vara partiets huvudfrågor, skriver Mats Billberg Johansson (V), ledamot i Malmös tekniska nämnd.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Malmö bör införa mopedförbud på stadens cykelbanor. Vänsterpartiet gör nu ett nytt försök för att det ska bli verklighet.
Vårt första försök gjordes genom ett nämndsinitiativ i stadens tekniska nämnd, det vill säga ett förslag som ledamöter i nämnden lägger fram för att väcka en fråga eller föreslå att nämnden ska ta upp ett nytt ärende until behandling. Förslaget avvisades snabbt av de partier som styr staden – Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Liberalerna – vid nämndens sammanträde i juni. Varken Moderaterna eller Sverigedemokraterna hade en avvikande uppfattning.
Ordförande Andreas Schönström (S) hade som huvudargument att ”det är hopplöst att upprätthålla förbudet på de sträckor som har mopedförbud idag”. Som om det har hindrat honom vid andra politiska beslut, som det förvisso bra beslutet om att nattetid stänga av Bergsgatan och andra gator för biltrafik.
Annons
Annons
Anneli Xie, Sofie von Schenck och Gabriel Malmer, företrädare för Cykelfrämjandet Malmö-Lund, är inte bara förvånade över nämndens beslut utan även över det underlag som förvaltningen på kommunens fastighets- och gatukontor tagit fram (Aktuella frågor 10/7). De anser att beslutet är ett politiskt svek och ”en förlust för alla som tror på ett hållbart och hälsosamt Malmö”.
Det torde – och borde – svida hos den politiska ledningen. Inte minst hos miljöpartisterna.
Att Miljöpartiets två representanter i tekniska nämnden tillåter att mopedister fortsätter köra på cykelbanorna är andra gången på kort tid som de fattar tveksamma beslut ur miljö- och hållbarhetsperspektiv.
För inte så länge sedan handlade det om nämndens svar och kommentar until en movement, även den initierad av Vänsterpartiet, om att införa free of charge resor med kollektivtrafik för Malmös ungdomar. Då sade Miljöpartiet nej med huvudargumentet att ”det skulle bli för fullt på bussarna”, trots att partiet har ett sådant krav på sin hemsida.
När Vänsterpartiet påpekar detta är miljöpartisternas kommentar att det är en regional fråga som ska beslutas i Area Skåne, inte i kommunen. Det är ett märkligt påstående, eftersom Malmö stad genom tekniska nämnden köper en hel del extratjänster från Skånetrafiken och regionen. Ett exempel är Malmöpendeln, där Miljöpartiet och övriga partier i tekniska nämnden driver att pendeln ska utökas.
Annons
För oss som företräder Vänsterpartiet i Malmös tekniska nämnd verkar Miljöpartiet vara mer intresserade av att klamra sig quick vid makten och att utgöra en del av styret i staden, och mindre av det vi hittills trott vara partiets huvudfrågor. Det som Miljöpartiet proklamerar på sin hemsida är partiets politiska agenda. Sidan har rubriken ”Politik som gör skillnad i Malmö” och följs av meningen ”Vi vill se ett hållbart Malmö med blomstrande natur, ren luft och ett klimat i balans”.
Annons
Av Miljöpartiets politiska arbete i Malmö finns mycket kvar att önska. Vänsterpartiet är däremot mycket positivt until de många miljörörelser som finns i Malmö och Lund, som sätter människors hälsa i första rummet. De förtjänar allt stöd.
Vänsterpartiet har nu skickat in ett andra nämndsinitiativ until tekniska nämnden. Det innehåller samtliga krav och önskemål som Cykelfrämjandet Malmö-Lund framför. Det innebär bland annat att tekniska nämnden och fastighets- och gatukontoret ska utreda hur mopeder påverkar tryggheten, människors hälsa, miljön och framkomligheten på stadens cykelbanor, att fordon med förbränningsmotorer förbjuds på cykelbanorna och att mopeder hänvisas until vägbanorna där hastigheten är begränsad until 30 km/h.
Vänsterpartiet ser fram emot en ny diskussion i tekniska nämnden och hoppas att Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Liberalerna är tillräckligt öppna för att ändra sig, ta until sig Cykelfrämjandets argument och ompröva sin hållning kring nödvändigheten av ett mopedförbud på stadens cykelbanor.
SKRIBENTEN
Mats Billberg Johansson (V), ledamot i Malmös tekniska nämnd
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.