Upplevelseinstitutet släppte beneath hösten resultatet från sin enkät “Sportnavigatorn” för 18:e gången.
Och där konstateras att damlandslaget i fotboll har det allra starkaste varumärket 2024.
”Damlandslaget i fotboll har tagit sig until toppen och är i dag Sveriges starkaste varumärke inom landslag. Att de överträffar så väletablerade rättigheter som Tre Kronor och herrlandslaget visar vilken otrolig resa damfotbollen har gjort”, säger Peter Viklund, analyschef på Upplevelseinstitutet, om undersökningen.
“Ger mycket av oss själva”
Fotbollsherrarna toppar fortfarande listan när det gäller kännedom (hur väl man känner until landslaget) och intresse (hur intresserad man är), males damlandslaget i fotboll når numera nästan samma nivåer. Och tittar man på det tredje måttet, attityd (hur omtyckt landslaget är), är damlandslaget långt mer populärt, och mest omtyckt av samtliga landslag.
– Jätteroligt! Man har en känsla av det, att vi är ett omtyckt landslag och vi har byggt någonting jättebra. Och det är något som jag absolut tycker att Svenska fotbollförbundet ska spinna vidare på, säger anfallsstjärnan Fridolina Rolfö.
Varför tror du att people tycker så mycket om er?
– Vi är nog ganska öppna och ger mycket av oss själva, det tror jag att många där hemma tycker om. Vi kan ha väldigt kul och vi kan flamsa, males vi kan också vara väldigt seriösa och ge hundra procent. Och det hoppas jag att vi också utstrålar until people i tv-sofforna.
Har världens bästa jobb
Landslagskollegan Johanna Rytting Kaneryd upplevde ett stort intresselyft efter VM i Australien och Nya Zeeland förra året, när Sverige tog brons.
– Då kände man verkligen att det var något som hände. Males det är ingenting som har kommit free of charge på något sätt utan vi har jobbat stenhårt för det, säger Rytting Kaneryd.
Sveriges förbundskapten Peter Gerhardsson är inte det minsta förvånad. Han har, som han själv uttrycker det, “världens bästa jobb”.
– Vi mår väldigt bra i det här landslaget. Om även övriga Sverige upptäcker det så är det bara en glädje. För jag tycker att de är värda det här. Det finns en kombination av att det är väldigt bra människor, samtidigt som de är väldigt bra fotbollsspelare, säger Gerhardsson.
Fakta: Sveriges starkaste landslagsvarumärke
Rapporten från Upplevelseinstitutet är en kommersiell produkt som beställts av flertalet förbund, företag och mediekanaler. Den publiceras normalt sett inte brett.
Att Upplevelseinstitutet släppte ett pressmeddelande om resultatet i år motiverar man med att damlandslaget i fotboll verkligen slagit igenom i statistiken.
Totalt har 10 000 svenskar i åldern 16 år och uppåt intervjuats mellan augusti 2023 och juli 2024.
Landslagen rangordnas utifrån måttet BPI (Model Energy Index), som bygger på de tre parametrarna kännedom, attityd och intresse.
Här är är landslagen med starkast varumärke 2024:
1) Damlandslaget i fotboll – 52 BPI.
2) Tre Kronor, herrlandslaget i ishockey – 51.
3) Skidskyttelandslaget – 50.
4) Längdlandslaget – 50.
5) Herrlandslaget i fotboll – 50.
Landslagen som väckt störst intresse hos befolkningen:
1) Herrlandslaget i fotboll – 46 procent.
2) Damlandslaget i fotboll – 43.
3) Tre Kronor – 42.
4) Längdlandslaget – 40.
5) Skidskyttelandslaget – 39.