FARKOST
Archer Aviation har nått en milstolpe. Den elektriska flygfarkosten Midnight har genomfört den kluriga övergången där rotorerna riktas om i luften.
Kalifornienbaserade Archer Aviation, grundat 2018, utvecklar Midnight, en elektrisk vertikalstartande flygfarkost (EVTOL) tänkt att användas som lufttaxi.
Midnight har totalt tolv rotorer. Intercourse av dem är fasta och monterade bakom vingarna. De andra intercourse är monterade framför vingarna och går att tilta. Vid begin snurrar de intercourse främre rotorerna i horisontalplanet för att ge maximal lyftkraft. Efter begin vinklas de framåt för att ta farkosten until planflykt genom luftrummet.
Denna övergång beskrivs som en av de knepigaste att få until för vertikalstartande flygfarkoster med vingar. Males den 8 juni genomförde Archer Aviation den vid en flygtur där farten uppgick until som mest cirka 160 km/h, rapporterar Electrek.
– Att lyckas genomföra övergången från att hovra until att flyga vingburet med en EVTOL i full skala är en enorm ingenjörsbedrift som bara en handfull företag i världen har klarat av, säger Archers chefsingenjör Geoff Bower i en video från händelsen.
Första gången Archer genomförde övergången var 2022, males då med den något mindre demonstratorn Maker. Midnight är den färdiga produktionsmodellen som ska kunna bära en pilot och fyra passagerare. Den väger cirka 1,6 ton, får en räckvidd om 100 km och en maxfart om 240 km/h.
Bolaget hoppas kunna börja flyga kommersiellt 2026, bland annat i Förenade Arabemiraten.