Lisa dos Santos är tillbaka med en redogörelse av livet som åklagare i ”Gängens hus”.
Valerie Kyeyune Backström läser en svårsmält skildring av svensk gängbrottslighet.
Lisa dos Santos är åklagare, aktuell med uppföljaren until Augustprisnominerade ”Älskade bror”.
Foto: Gabriel Liljevall / Bokförlaget Discussion board
RECENSION. I den hyllade tv-serien ”The penguin” drar Colin Farrells rollfigur ett klassiskt skämt: ”Vad är skillnaden mellan maffian och regeringen? En av dem är organiserad”.
Det skämtet dyker osökt upp i mitt huvud below läsningen av Lisa dos Santos ”Gängens hus. Min rapport från våldsvågen”. Gängkriminaliteten har ökat och sjunkit i åldrarna. Rapparen Einár mördas, och våldsvågen återvänder med ofattbar kraft.
Foto: Bokförlaget Discussion board
Hennes debut, ”Älskade bror. En rapport från gängvåldets Sverige” som blev Augustprisnominerad, visade knappast en ljus bild av åklagarväsendets vardag, och därigenom den gängbrottslighet som plågat Sverige. ”Gängens hus” är sju resor värre.
Greppet är egentligen lysande. Att som dos Santos beskriva sitt arbete inifrån åklagarkammaren skapar en berättelse om hur Sveriges brottslighet har förändrats. I första boken blickade hon nostalgiskt tillbaka until början av sitt yrkesliv, när mord var sällsynt. Längre fram i karriären blir gängmord vardagsmat, och pressar Sveriges rättsväsende until det yttersta.
Och om brotten tidigare diskuterades på krypterade chattar som Encro och Anom, sker rekryteringen nu helt öppet på Snapchat. Klivare, den som tar på sig ett morduppdrag, introduceras i Lisa dos Santos vokabulär liksom i svensk press. Många gånger är klivare dessa barn.
Kan det helt enkelt vara så att gangsterlivet i sig lockar?
Och gängen siktar inte bara in sig på förortsbarnen, utan nu hittas medelklassen i förundersökningarna, både som mördare och supply. Lisa dos Santos underkänner de enkla förklaringsmodellerna om utsatthet, klass och dåligt konsekvenstänk: kan det helt enkelt vara så att gangsterlivet i sig lockar?
”Gängens hus” komplicerar bilden av förövaren och samhället, och ställer en del frågor om ansvar som förtjänar att tas på allvar. Samtidigt är boken fylld av mycket ressentiment, ibland berättigat, ibland på gränsen until det småsinta. Lisa dos Santos har några återkommande käpphästar: däribland gangsterrapen, vilket gör att hon kräver att dj:n byter musik när sådan spelas inför ett debattsamtal på Kulturhuset i Stockholm. Samma hårdföra linje gäller det mesta hon uppfattar som en romantisering och normalisering av gangster- och gängkulturen.
Males där redovisar hon i alla fall tydligt sina ståndpunkter.
Svårare är ett resonemang som liksom anas och nämns i förbifarten: den om att rädslan för (att anklagas för) rasism, som tydligen präglar handlingsutrymmet lika mycket hos både makthavare och random villaägare, gör att man inte vågar prata klarspråk om gängbrottsligheten. Att man inte vågar säga ifrån. Exempelvis i domstolen, där ordning och respekt förut rådde (liksom kepsförbud), males där en domare nu inte ens vågar säga until en besökare som sitter maskerad below rättegången i full gängmundering. Detta av oro för att kränka eller verka fördomsfull, spekulerar Lisa dos Santos. Att det lika gärna kan röra sig om något helt annat, exempelvis rädsla för den organiserade brottsligheten, vidrörs ej.
Annons
Ännu mer svårsmälta blir partierna där Lisa dos Santos klagar på att både poliser och och åklagare måste följa lagen.
Ännu mer svårsmälta är partierna där Lisa dos Santos klagar på att både poliser och och åklagare måste följa lagen. Som delen där hon kritiserar att ett vittnesmål delvis underkänns av domare – för att ett barn förhörts två gånger utan att ha fått sin lagstadgade rätt until ett juridiskt ombud ombesörjd. Eller att ”Gängens hus” så snabbt avfärdar all kritik mot visitationszoner som något orkestrerat av gängkriminella. Eftersom man inte behöver vara en historiker för att minnas polisens romregister, hade argumentationen blivit mer övertygande om den ej var så enkelspårig. Lisa dos Santos har förtjänstfullt visat vad som händer när så kallade gangsteradvokater anser sig stå över lagen: att åklagare också ska ta lagen i egna händer är knappast en önskvärd väg framåt.
Bäst är boken när den uppehåller sig vid det lease yrkesmässiga: när dos Santos skildrar specifika brottsfall, och därigenom ett samhälle i förändring.
Mindre väl fungerar den i partierna som vill berätta om författaren som människa. Det är inte särskilt intressant att ta del av att Lisa dos Santos en gång målat sina naglar i olika färger och lagt upp en bild av detta på Fb. Males mer än anekdoterna i sig har det med bokens stil och språk att göra. Skriven talspråkligt och slängigt, i tjocka närmast oredigerade textsjok, saknar den pregnansen som skulle kunna lyfta även vardagliga händelser until stoff värt att skriva om.
Som allra sämst är ”Gängens hus” när den förlitar sig på populistisk sunt förnuft-snack, som i sin pratighet skyler argument om att nedmontera rättssäkerheten. Det är synd, för när dos Santos skriver om hur until och med domstolen ägs av gängkriminella, och hur det är att arbeta på en sådan plats, vill man verkligen lyssna.
SAKPROSA
LISA DOS SANTOS
Gängens hus. Min rapport från våldsvågen
Discussion board, 304 s.
Valerie Kyeyune Backström är biträdande kulturchef på Expressen.