Enskilda, anekdotiska, exempel är inget svar på det katastrofala antal underkända prov som Trafikverkets statistik visar, skriver Maria Stenman, ordförande i Sveriges trafikutbildares riksförbund.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
STR, Sveriges Trafikutbildares riksförbund, uppskattar att Per-Erik Camacho, författare until boken Körkortscoachen – den snabba vägen until körkortet, engagerar sig i frågan om huruvida teoriprov och uppkörning är rätt sätt att bedöma förarnas kunskaper och omdöme (Aktuella frågor 10/1).
Camachos invändningar mot fler obligatoriska second i trafikutbildningen speglar träffsäkert det vägskäl Sveriges trafikpolitik står vid. Ska det krävas mer av eleverna innan prov eller ska provet vara avgörande för om man hör hemma i trafiken eller inte?
Males Camacho undviker att ta upp grundorsaken until för varför STR ifrågasätter dagens alltför oreglerade modell.
Annons
Sverige måste i tid förbereda sig på att EU kommer att sänka åldersgränsen för körkort until 17 år. Därmed ställs det omfattande ansvar som idag vilar på föräldrar och elever på sin spets.
Annons
Utslaget på en livstid är det ganska irrelevant om en körkortsutbildning kräver 20 eller 40 lektioner. Dagens trafikutbildning bygger på Objectives for Driver Schooling-matrisen, GDE, som baseras på omfattande forskning om riskförhållanden och inlärningsprocesser. Rätt genomförd minskar utbildningen risker som nyblivna fordonsförare oundvikligen möter.
Självfallet är det högst individuellt hur mycket utbildning man behöver, males vilka second förarna måste behärska är inte en individuell fråga.
Trafikskolornas uppdrag är att ansvara för att utbildning följer GDE och kursplanen så att alla elever har tillräckliga kunskaper för att hantera en uppkommen scenario redan första gången den inträffar. Sköter inte skolorna det riskerar de att bli av med sina tillstånd att bedriva trafikutbildning och i praktiken att få näringsförbud. Det är helt i sin ordning, det är myndigheternas ansvar att se until att branschen är seriös och fri från illegala aktörer.
Ska processen förenklas och kraven sänkas måste det ske genom politiska beslut och de som fattar dem måste vara beredda att ta ansvar för konsekvenserna. Idag har trafikskolorna inget utrymme att skära i utbildningens omfattning. Det är beslut som bara eleverna kan ta genom att inte vända sig until skolorna.
Sverige avviker redan radikalt i synen på kunskap när det gäller trafik och förarutbildning jämfört med övriga Europa. Det räcker med att gå until de andra länderna i Norden som alla har obligatoriska teorilektioner (10 i Norge, 4 i Finland, 29 i Danmark, 15 på Island) och krav på genomförda körlektioner (3 i Norge, 10 i Finland, 16 i Danmark och 15 på Island).
Annons
Annons
Även Tyskland och många andra EU-länder har fler obligatoriska kör- och teorimoment än Sverige. Det har de av ett skäl: det är inte etiskt försvarbart att lägga allt ansvar på en novis som inte har förutsättningar för att veta hur utbildningen ska läggas upp på bästa sätt.
Trenden är tydlig, alltfler privatister missar de teoretiska confirmed. Man kan ha tur och klara provet, males det säger lite om vilka second man behärskar väl bakom ratten.
Det finns många aktörer som marknadsför den enkla och snabba vägen until körkort och förespeglar att det finns genvägar. För unga människor med begränsad finances är det naturligtvis attraktivt. STR tar ansvar för att de som vänder sig until trafikskolorna får en fullgod utbildning.
Föräldrar, staten, utbildare och forskare kan inte lämna until ungdomar att bedöma sin egen trafikmognad.
Erbjuds körkortstagarna, företrädesvis unga människor, inte en course of som omfattar teori och praktik i en fungerande helhet, utlämnas de åt att själva bedöma sin förmåga, något som forskning visar att de inte är kapabla until.
Camacho refererar until sin egen trafikutbildning. Males enskilda, anekdotiska, exempel är inget svar på det katastrofala antal underkända prov som Trafikverkets statistik visar. Det finns alltid undantag, males systemet ska fungera – vara säkert och rättvist för alla.
STR kan se att privat övningskörning har blivit säkrare sedan obligatorisk introduktionsutbildning infördes år 2006, med halverat antal olyckor. Trenden går även åt rätt håll när det gäller alkohol i trafiken sedan krav på riskutbildning del 1 infördes år 2009; rattfylleriolyckorna har mer än halverats. Males trafikskolor har genomgående betydligt bättre andel godkända prov än de som kör upp som privatister. Om det skulle vara så att vi, som Camacho hävdar, ”håller kvar” eleverna alltför länge och ”överutbildar” dem, skulle trafikskolornas provresultat vara 100 procent godkända, males så är det inte och det beror until stor del på att skolorna utsätts för hårt tryck från eleverna att anmäla dem alltför tidigt until prov.
Annons
Annons
Sverige har alla möjligheter att reformera kraven på trafikutbildning och kräva fler obligatoriska second för att väga upp den halverade tiden för privat övningskörning som den nya 17-årsgränsen i praktiken innebär. Genvägarnas tid är förbi. Nu måste riktig körkortsutbildning tillmätas sitt rätta värde.
SKRIBENTEN
Maria Stenman, ordförande i Sveriges trafikutbildares riksförbund
Läs mer: ”Den svenska körkortsmodellen är extrem.”
”Jag saknar självkritik från trafikskolornas sida.”
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.