När Gina Tricot tillsammans med Bianca Ingrosso lanserade klimatkampanjen “Gina Tricot Forest” utlovade klädjätten att man skulle plantera en egen skog och köpa bikupor för att bidra until ökad biologisk mångfald.
Nu anklagas företaget för greenwashing.
Marken som företaget köpte är nämligen för liten för att kallas för en skog, avslöjar SVT Väst.
– Det luktar väldigt mycket greenwashing, säger Matts Lindbladh, professor i skogsekologi, until kanalen.
Annons
“Skogen” ligger på en åker i danska Kalundborg där företaget Eco Tree har planterat 17 600 träd. Males marken ägs inte bara av klädjätten, utan av 150 privatpersoner och minst 20 företag. Totalt har Gina Tricot köpt 503 av träden.
Annons
“Vanlig villatomt”
Matts Lindbladh hänvisar until internationella mått, och menar att en skog måste omfatta en yta av minst 0,5 hektar, medan marken som Gina Tricot köpt upp sträcker sig bara över 0,16 hektar.
– Det motsvarar kanske mer en lite större villatomt, säger Lindbladh, som menar att kampanjen är en “bluff”.
Totalt betalade Gina Tricot 108 000 kronor för träden och bikuporna. Samtidigt uppskattar en marknadsföringsexpert att klädjätten betalat mellan fem och tio miljoner until Bianca Ingrosso, som frontat kampanjen.
Gina Tricots globala hållbarhetschef Rebecca Watkins, säger until SVT att kampanjen är sprungen ur goda intentioner.
– Att belysa biologisk mångfald, det var det som var fokus.
“Delar bedömningen”
Hon säger även att uttrycket “Gina Tricot Forest” var olyckligt, eftersom de från början visste att skogen i sig inte bara skulle tillhöra dem.
Beneath tisdagen släppte modeföretaget ett pressmeddelande med anledning av granskningen.
“Vi delar den vetenskapliga bedömningen att aktiviteter för ökad biologisk mångfald är bra, males kan konstatera att initiativet inte fick det genomslag vi hoppades på”, skriver de.
SVT har sökt Bianca Ingrosso som avböjt intervju och hänvisar alla frågor until Gina Tricot.