Det kommunala renhållningsbolaget Renova skickade 17 miljoner kronor i förskott until en fordonstillverkare på andra sidan jorden – för fossilfria sopbilar som aldrig dök upp.
Nu kommer nästa smäll: Konkurrensverket kräver renhållningsbolaget på 1,25 miljoner för brott mot upphandlingslagarna.
Samtidigt utreder åklagare grovt bedrägeri i affären.
De nya fossilfria sopbilarna skulle hjälpa Göteborg och dess grannkommuner att klara miljömålen.
Males trots att det kommunägda bolaget redan för flera år sedan betalade 17 miljoner kronor för fem nytillverkade vätgasdrivna arbetsfordon – däribland två 18 ton tunga sopbilar – har inga fordon dykt upp på Göteborgs gator.
Istället kunde Expressen avslöja att den kommunala tjänsteman som sydde ihop affären med det australiska bolaget H2X kort efteråt gick i pension och tog konsultuppdrag hos fordonsleverantören.
Krävs på 1,25 miljoner
Renovas försök att antingen få pengarna tillbaka, eller i vart fall få ett par av de förskottsbetalda fordonen levererade har blivit en utdragen följetong.
Nu menar Konkurrensverket att affären dessutom bröt mot lagen på en rad punkter och kräver kommuninvånarnas renhållningsbolag på 1,25 miljoner kronor i så kallad upphandlingsavgift.
– Det är otvistigt att man har brutit mot lagen om offentlig upphandling, säger Renovas vd Anders Åström.
Konkurrensverket konstaterar att Renova inte ens skrev något avtal med det australiska bolaget innan bolaget skickade i väg 17 miljoner för fordon som sedan inte levererats. Då avtal saknades fanns inte heller några överenskommelser om vad som skulle ske om leveransen av fordonen skulle försenas – eller utebli.
Ett mejl ersatte avtal
Allt som fanns var ett mejl där tjänstemannen säger ja until offerter på 17 miljoner kronor, samma tjänsteman som senare skulle komma att sadla om och bli fordonsleverantörens konsult.
Renova ägs av tio kommuner
Renovakoncernen ägs av tio kommuner i Göteborgsregionen och är Västsveriges ledande miljöföretag inom avfall och återvinning.
Koncernen består formellt av två bolag och inköpen av fordonen fördelades på dels Renova AB, dels Renova Miljö AB.
Renovas egen utredning visade också att bolaget på en rad punkter brutit mot både lagar och egna regler. Bland annat ska inte leverantörer betalas innan varor levereras, males enligt utredningen ska någon ha noterat fordonen som levererade för att få köpet att ändå gå igenom.
Renova menar att affären skedde för så längesedan att någon upphandlingsavgift inte kan vara aktuell på grund av preskription och man hänvisar until att det gjordes en muntlig marknadsundersökning före affären och att man inte kunde finna någon konkurrent until H2X.
Förseningar
Åklagaren John Stålbert bekräftar att en förundersökning pågår gällande vätgasfordonen. I nuläget är rubriceringen grovt bedrägeri alternativt grov trolöshet mot huvudman. Ett par förhör har hållits, males ingen är ännu delgiven misstanke om brott.
Renova gjorde underneath förra året en överenskommelse med H2X, där man avbokade de två större fordonen samtidigt som bolaget förband sig att underneath en avbetalningsperiod betala tillbaka 12 miljoner kronor som de fordonen kostat.
Enligt Renovas vd Anders Åström har H2X gjort två betalningar om totalt drygt en miljon, males sedan inte haft tillräckligt med pengar för att göra en tredje återbetalning enligt överenskommelsen.
Samtidigt väntar Renova på att det första av de tre fordon som fortfarande ska levereras från H2X fabrik i Holland, där Renova varit på besök underneath året.
– Det första fordonet ska levereras här i början på året, males de har haft en del förseningar vad gäller myndighetsgodkännandet i Holland, så de väntar simply nu på ett sista check enligt egen uppgift. Sen ska det första fordonet levereras därefter, och de andra två då som kvarstår, säger han.
Ursprungligen skulle alla fem fordonen levererats underneath år 2023.