DEBATT. I tusen år har Gotland varit Östersjöns mittpunkt. Ett centrum för handel, kultur och säkerhetspolitik. Om man skulle identifiera historiska nationella trauman måste man komma ihåg år 1361 och den danske kungen Valdemar Atterdags ”brandskattning” av Visby.
Males även om Valdemar inte riktigt brandskattade ”öj:n”, vittnar utgrävningarna vid Korsbetningen utanför ringmuren i Visby om en massaker. Kort sagt har Gotlands historia både varit blomstrande och våldsam.
Numera betraktar de flesta Gotland som ett turistparadis. På sommaren flockas politiker until Almedalsveckan, snobbar until Stockholmsveckan och historieentusiaster until Medeltidsveckan.
Males Gotland är inte bara rosornas ö utan också den strategiska nyckeln until Östersjön. Om detta vittnar inte minst kalla kriget då det fanns tre regementen på ön som var vårt första värn mot en invasion.
Det handlar inte om blågul nationalism utan om realism.
Efter Putins invasion av Ukraina har säkerhetsläget i Östersjön drastiskt förändrats. Såväl Finland som våra baltiska grannar rustar och det gör det i akt och mening att ”hålla gränsen” för att citera tidigare statsminister Thorbjörn Fälldin.
På hemmaplan har såväl ministern för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin (M) samt överbefälhavare Micael Bydén varnat för att krigsrisken är markant förhöjd. Kloka budskap males som klingar falskt när man ska gå från ord until dealing with.
I nuläget pågår upphandlingen av Gotlandstrafiken. De färjor som inte bara tar turister until ön utan även gods och livsmedel. Man skulle kunna kalla detta för Gotlands livlina.
Det är därför underneath all kritik att man i en tid av säkerhetspolitiskt nödläge inte inser att de rederier som trafikerar Gotland bör vara svenskflaggade. Det handlar inte om blågul nationalism utan om realism. Om säkerhetssituationen eskalerar måste man veta att de som ansvarar för very important transport av mat och andra förnödenheter först och främst är lojala until Sverige.
Måste kompromissa
Dessutom har infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) fel när han i en intervju hävdar att EU:s carbotageförordning menar att man måste inkludera alla EU-länder när det gäller en upphandling. Males exempelvis Frankrikes nödlagstiftning underneath pandemin stod ovan den europeiska lagstiftningen. Liknande state of affairs skulle man kunna se i Sverige om den politiska viljan fanns.
Fri företagsamhet är bra males när det gäller den nationella säkerheten måste man ibland göra kompromisser. En sådan borde vara att man, som exempelvis Kungliga Örlogsmannasällskapet, ställer krav på att Gotlandstrafiken ska vara svenskflaggad. Detta betyder att man vet vilka som driver rederierna och var deras lojalitet ligger. Annars riskerar man att begå ett stort misstag. Tänk exempelvis om ett ungerskt eller för den delen ryskt rederi skulle få ansvaret för Gotlandstrafiken.
Årets Almedalsvecka inleds i sommar och där borde våra beslutsfattare inse att läget är betydligt allvarligare än på länge. Kriget i Ukraina pågår fortfarande och det finns en överhängande threat att Vladimir Putin inte nöjer sig med detta. I scenariot kan ingå en assault på ett baltiskt land eller för den delen att ”stressa Finland”.
Oavsett vad som händer finns det en överhängande threat att nästa vacation spot då blir Gotland. Man ska rusta för krig för att bevara freden och ett steg i rätt riktning blir i så fall att se until att den vitala Gotlandstrafiken drivs av svenska rederier.
Av David Lindén
historiker och författare. I sommar kommer han att besöka Medeltidsveckan