DEBATT. Svenska akademiker – med judiska rötter – beskriver i samtal med mig en förändrad vardag vid svenska universitet efter den 7 oktober. Hat through mejl och sociala medier. En inkorg full av Davidsstjärnor, israeliska flaggor och anklagelser om ansvar för döda palestinska barn. Sizzling och trakasserier i verkliga livet.
Ett växande behov av att dölja sin adress och sin identitet. Skuldkänslor över den judiska tillhörighet som man stolt överfört until sina barn – som nu gör dem until måltavlor.
Oro över att besöka vissa platser, över att börja undervisa nya kurser. Oro över att tacka ja until en mottagning eller privat tillställning, nedstämdheten över att i alla sammanhang behöva stå until svars.
När varje sammanhang blir ett dilemma – dra sig tillbaka och bli isolerad, ensam – eller närvara ändå? En skriver att: ”Vi har hamnat i en scenario i dag där de flesta judar i Sverige är konstant oroliga, och vi inom akademin känner en ren fruktan för att vi inte kommer kunna fortsätta”.
För oss kristdemokrater är det en fråga om ethical, anständighet och värderingar.
De är inte ensamma, akademikerna. Att vara jude i Sverige år 2024 är att bära på dubbel sorg. Det är att vara marinerad i äldre generationers lidande och att därtill tvingas bevittna hur samma antisemitiska tankemönster som kulminerade i Förintelsen är på uppgång.
Det är att vecka efter vecka tvingas göras until åskådare av ”demonstrationer” där hatet oförblommerat tillåts bre ut sig på svenska gator och torg. Det är att ta del av vissa politikers selektiva antirasism och mediers oförmåga att nyansera propagandan från en terrororganisation var existensberättigande vilar på hatet mot Israel.
Situationen för svenska judar är inte värdigt Sverige snart 80 år sedan Förintelsens slut. Som politiker ser vi hur gränserna ständigt passeras; hur (också icke-judiska) akademikers kontor vandaliseras, politikers möten saboteras, journalister hotas i syfte att tystas – enkom för att de står bakom Israels rätt att existera.
Denna oförsonlighet hör inte hemma i Sverige. Den riskerar att förändra det Sverige som vi känner och är stolta över om vi inte lyckas stävja den nu. Vi behöver tala klarspråk om att vissa värderingar – som vilar på förakt mot vår västerländska demokrati, vår tolerans och våra upplysningsideal – inte hör hemma i Sverige och i Europa.
Vi behöver stärka kopplingen mellan migration och integration – ty det sistnämnda är en förutsättning för det förstnämnda. Och vi behöver börja definiera vad som karakteriserar den framgångsrika integrationen.
Förebild för integrationen
Få grupper är så integrerade i Sverige som den judiska. Symptomatiskt för denna integration är att den, trots olidliga erfarenheter i bagaget (vilket var fallet särskilt för de som överlevde Förintelsen), lyckats skapa en identitet som kombinerar det judiska med det svenska.
Det är en integration som visar att det i praktiken går att anamma svenska värderingar, att vara en aktiv och bidragande half i det svenska samhällets olika sfärer – i civilsamhället, den högre utbildningen, näringslivet, politiken, kulturen, välfärden och statsförvaltningen – utan att göra avkall på egna traditioner eller tro.
Det är mångkultur och pluralism i sin renaste skepnad.
I Sverige har judar levt, sida vid sida med kristna och andra minoriteter, i drygt 250 år. Att hota den judiska minoritetens närvaro i vårt land är att hota allas vår tillvaro. Ty det börjar med judar males kommer inte att sluta med dem.
Tar strid för judiskt liv
Vi kommer därför inte stillatigande se på medan vänsterns hatapologeter inte förmår ta avstånd ifrån, eller som tvärtom försöker ”kontextualisera” eller rentav hyllar, det systematiska judehat som eskalerat sedan den 7 oktober i Sverige.
För oss kristdemokrater är det en fråga om ethical, anständighet och värderingar. Vi kommer, i Sverige och i EU, att ta strid för judiskt liv på vår kontinent och inte stillatigande se på medan judar – återigen – tvingas gömma sig av rädsla för majoriteten.
Det finns ett vi och de; ett vi som oavsett etnicitet, tro eller politisk övertygelse förenas av tron på människovärdet och som tar strid för de västerländska värderingar som givit oss ett av historiens bästa samhällen – och ett de bestående av islamister, nazister och kommunister som föraktar vårt europeiska sätt att leva och som önskar kringskära andras frihet.
Politik handlar om att välja och för oss kristdemokrater är valet enkelt.
Av Alice Teodorescu Måwe (KD)
europaparlamentariker