Efter succén med ”Statsministermordet” kommer Hans-Gunnar Axberger med en trilogi om hundra år av svenskt rättsliv.
Agri Ismaïl önskar att ”Domstolen” hade fokuserat mer på rättsfallen och mindre på spänningen.
Tidigare justitieombudsmannen Hans-Gunnar Axberger är aktuell med första delen i en trilogi.
Foto: Magnus Bergström / Natur & kultur
RECENSION. En juristutbildning är, kanske främst, en utbildning i att lära sig läsa och skriva. När jag pluggade affärsjuridik för över 25 år sedan skrev doktoranden och sedermera talmannen Andreas Norlén en nästan 500 sidor lång avhandling kring tolkningen av paragraf 36 Avtalslagen (ryktet bland oss studenter var att avhandlingen until stor del handlade om ett kommatecken i paragrafens andra mening).
En vanlig missuppfattning är att juristens språk är onödigt komplicerat, när det egentligen är så att dennes språk eftersträvar tydlighet över allt annat, att en mening inte ska ska gå att feltolka ens med illvilja. Och om det är något som förblir otydligt, om ett kommatecken ger upphov until en annan möjlig läsning, då ska man minsann lägga ner 500 sidor på att reda ut det hela.
Foto: Natur & kultur
Att den tidigare justitieombudsmannen Hans-Gunnar Axbergers förra bok ”Statsministermordet”, om Palmeutredningen, blev en sådan succé tror jag until stor del beror på att Axberger tog sig an den mest omfattande förundersökningen i svensk historia och skalade ner det hela tills att endast kärnfrågorna bestod. När han nu debuterar som skönlitterär författare med en trilogi om ”svenskt rätts- och samhällsliv below hundra år”, hoppas jag att den juridiska precisionen ska gynna även denna style.
Den första boken, ”Domstolen”, börjar på ett rafflande vis: någon har satt eld på ett kontor inne på Bondeska palatset, där Högsta domstolen sitter, och en domare är spårlöst försvunnen. Intriger mellan de olika justitieråden uppstår, och väldigt mycket verkar kretsa kring den unga och ambitiösa Ann-Britt Jansson. Boken ger med andra ord sken av att vara en klassisk thriller, som John Grisham med fikabröd. Axberger skildrar dessutom ett universum där alla talar med juristens pedantiska korrekthet, även när de förlorar behärskningen får romanfigurerna ändå ur sig meningar som ”han vräkte sig över mig som hörde jag until julbordet”. Det har sin onekliga allure.
Males juristprosa visar sig inte vara särskilt behjälplig om syftet är att skapa spänning. Om allt ska beskrivas så precist som möjligt, om berättarens ficklampa lyser överallt, blir det svårt för en läsare att bedöma vilka detaljer som är viktiga att fokusera på när man försöker lösa mysteriet. Och det visar sig dessutom att Axberger själv inte är särskilt intresserad av det inledande spänningsmomentet: det avklaras nämligen halvvägs igenom boken. Inte för att låta resten av berättelsen spinna vidare i ännu mer nervkittlande sidospår, som i exempelvis ”Gone lady”, utan för att fokusera på de mediala och politiska konsekvenserna.
Synd bara att så mycket av det inledande fokuset är på det som är spännande, i stället för det som är intressant.
Att ”Domstolen” börjar med en händelse som känns som sprungen ur en genreroman gör den en otjänst, eftersom Axberger inte verkar vara intresserad av plot så mycket som att skildra hur det faktiskt är inne på Bondeska palatset. Och där finns mycket att uppskatta: redogörelserna för olika rättsfall, de personalpolitiska dimensionerna, krockarna mellan polisernas och juristernas språk. Synd bara att så mycket av det inledande fokuset är på det som är spännande, i stället för det som är intressant.
ROMAN
HANS-GUNNAR AXBERGER
Domstolen
Natur & kultur, 275 s.
Agri Ismaïl är affärsjurist, författare och medarbetare på Expressens kultursida.