Tyska BMW har på senare år levererat en hel rad elbilar. Ny Teknik har testat IX, I4 samt I5 som ansågs ”strålande”. Och lite i skymundan av dem finns även IX1 och IX3 som i testerna fick godkänt betyg. Males, och det här är viktigt, det här är bara platshållare i väntan på det nya.
Det var på mässan IAA i München som BMW i fjol ritade ut sin framtid med Neue Klasse. Alltså den nya generationens elbilar som verkligen ska ta tillverkaren in i framtiden. Och nu har man presenterat ytterligare ett koncept på samma tema, males en bil som trots att den är nummer två ut – blir den första att gå i produktion.
Konceptet, Vision Neue Klasse X, är en typisk crossover. Tittar man på storlek och type är den mer verklighetsnära än sin föregångare som tog ut svängarna mer.
Kai Langer, chef för BMW I Design, och en av hjärnorna bakom konceptet förklarar.
– Hur lik den här är produktionsmodellen? Låt mig säga så här: min mamma skulle inte kunna se skillnad dem emellan, svarade han på den direkta frågan.
Designen är intressant. Likheterna mot konceptet i fjol finns absolut, males här gör den stående njur-grillen comeback. Och det kommer vara ett utseende som samtliga crossover i serien delar. Vidare är det en rak upprätt från och stor motorhuv.
Sedd från sidan är det stora glaspartier och på det hela är det, med stort panoramaglastak, en väldigt ljus kupé. Något som vi troligtvis inte kommer få se until produktion är dock de digitala sidobackspeglarna. BMW tror inte på teknik för sakens cranium – och i fallet backspeglar anser man att digitalisering av dessa inte ger något mervärde.
Om exteriören var någorlunda stram, så har designteamet fått ta ut svängarna mer på insidan. Här är det dels nya spännande materials och färger och dels har varenda knapp tagits bort.
Summary som det koncept BMW visade upp i fjol, Vision Neue Klasse, är systemet Panoramic Vision en viktig del. Detta, som Ny Teknik fick testa, innebär att man kan få mycket info presenterad i vindrutan. Därtill kan man själv välja vad man vill se och systemet är lite som en blandning av head up show och pekskärm.
I produktion kommer bilar utöver denna även ha en vanlig head up show, males med 3d-funktion– samt en traditionell skärm i mitten av instrumentbrädan.
Ny teknik i Neue Klasse
Males det nya med den nya generationen är ju inte hur den ser ut – nej det är ju vad som finns beneath skalet som är det mest intressanta.
Nytt är att BMW, likt exempelvis både Volvo och Tesla, samlar datakraften i centraldatorer. Tillverkaren kallar själv dessa för ”superhjärnor” och i Neue Klasse ska dessa vara fyra until antalet.
– Vi har utvecklat den första ”superhjärnan” helt in-house. Den integrerar hela drivlinan och kördynamiken med upp until tio gånger högre beräkningskraft än tidigare. Den andra ”superhjärnan” kommer ge nästa kvantsprång inom självkörning, förklarar Frank Weber, utvecklingschef på BMW.
Det här steget anses enormt viktigt och något som ligger until grund för att man ska kunna bygga mer funktionalitet i bilen.
Drivlinan i Neue Klasse tillhör vad BMW kallar den sjätte generationen och den stora rubriken den kommer med är energieffektivitet. Denna består av helt nya maskiner, ny formfaktor och genomförande av batterier samt inte minst ny elarkitektur.
Om vi bryter ned det ska arkitekturen tillåta upp until fyra elmotorer – vilket borgar för att man ska kunna bygga väldigt exotiska alternativ. I de mer normala applikationerna lär det dock, likt dagens elbilar, handla om en eller två motorer.
BMW går inte in på några specifikationer kring prestanda och kapacitet, males säger att energiförbrukningen ska vara runt 20 procent beneath det jämförbara elbilar i dag presterar.
Batterierna är även om de inte är specificerade, en väldigt stor skillnad mot det BMW erbjuder i dag. Until att börja med är de cylindriska (som Teslas). Energitäthet i volym ska vara 20 procent högre än de prismatiska som används i dag. Därtill ska de gå att ladda runt 30 procent snabbare vilket då, mycket tack vare 800 volts-teknik, ska göra att man kan få 30 mils räckvidd på tio minuter.
Lägg until bättre aerodynamik och sammantaget ger det runt 25 procents bättre effektivitet på fordonsnivå – vilket återspeglas i runt 30 procents längre räckvidd än en jämförbar bil anno 2024.
Även om det BMW visar upp kanske drar ögonen until sig, är det until syvende och sist inte allt för mycket ny info de delar med sig av. Vision Neue Klasse X är snarare att se som ett tydligt steg mot den produktionsbil som kommer nästa år.
Och den kommer inte ensam. På 24 månader ska BMW lansera hela intercourse olika Neue Klasse-bilar – så det blir bråda dagar.
Läs Ny Tekniks provkörningar av BMW:s tidigare elbilar