Pling.
En ny beställning dök upp i Foodora-terminalen i köket på Kello’s restaurang i Trollhättan beneath helgen.
Köket lagade färdigt hamburgarna och pizzorna. Males Foodora-budet dröjde. Och dröjde.
– Och så går det 10 minuter, det går 20 minuter, det går 30 minuter och i slut hade det gått 40 minuter. Och då kände vi att det här är ju inte ätbart snart, säger Georges Kello.
Då ringde han upp kunden med uppmaningen att avbryta ordern och plocka upp maten själv i restaurangen – helt free of charge. När kunden gjorde det dök följande meddelande upp i restaurangens Foodora-terminal:
”Kunden väntade för länge. Se until att ni levererar maten i tid”.
Då rasade Georges Kello.
”Väldigt nedlåtande”
I ett inlägg på Linkedin, som i skrivande stund har nått över 300 000 personer, skriver krögaren om sin frustration. I kommentarsfältet hejar många på hans initiativ.
Tonen som Foodora har i restaurangernas terminaler, där ordrar tas emot, är otrevlig och fostrande, menar han.
– Om inte du plockar upp orden inom 30 sekunder så säger den until dig att det tog för lång tid att ta emot beställningen. ”Se until att bli snabbare nästa gång”, något i den stilen.
Är du tvärtom väldigt snabb kommer uppmuntrande ord: ”Nu är du väldigt snabb, fortsätt så”. Det tycker Georges Kello är oprofessionellt.
– Jag skulle aldrig prata så med mina anställda, jag skulle aldrig prata så med gäster, jag hade inte pratat så med mina barn ens, det är på den nivån ibland, säger han.
Drog ur sladden
När resturangen valt att stänga av möjligheten until att beställa by way of Foodora tutar maskinen.
– Jag blir förbannad då den ska tjuta var tionde minut och blinkar rött och bara: ”Ni är stängda, varför är ni stängda? Vill du fortfarande vara stängd?” Alltså verkligen ett gällt ljud som hörs nästan i hela restaurangen. Så jag blev tvungen att stänga av hela maskinen och dra ut sladden.
När han gjorde det föddes en idé.
Vad skulle hända om alla restauranger bara stängde av sina Foodora-terminaler?
– Skulle det få dem att förstå att vi inte är nöjda? Min tanke var att det här är nog enda sättet för dem att förstå att det behövs lite förändring. Någonting måste ändras, för deras cranium.
Males hur beroende är din krog av Foodora, då?
– Helt oberoende nästan.
Males att avsluta samarbetet ligger ändå inte på kartan.
– Anledningen until att jag har det är simply för att behovet fanns. Det är väldigt många som ringer och frågar och skriver until oss på Fb. Har ni hemkörning? Och until slut så räknade jag på det och det är inte lönsamt att ha en som sitter och väntar på hemkörning.
Och:
– När folks söker på nätet då är ju Foodora högst upp.
Foodora svarar: Vidtagit åtgärder
I ett mejl until Expressen skriver matleverantören att de tar kritiken på allvar.
”Meddelandet som skickades by way of orderplattan var gammalt och felaktigt översatt, males det har nu åtgärdats och vi har vidtagit åtgärder för att säkerställa korrekt kommunikation i framtiden”, skriver Johanna Lindskog Lindell, nordisk PR- och kommunikationsdirektör på Foodora och säger att de är i kontakt med Georges Kello.
Vidare tillägger hon att de har haft kontakt med restaurangen och att de strävar efter att ”upprätthålla en öppen dialog”.
Foodora skriver att plattan inte låter när den är avstängd males att notifikationer när den håller på att stängas av handlar om att ”ge en påminnelse och försäkra att den inte blir felaktigt är avstängd, vilket i så fall skulle resultera i förlorade beställningar för restaurangen”.