REPLIK. Den 27/1-2024 skrev Zenobia Rizvi och Rúna Baianstovu i Expressen ”att tala om hederskultur skapar ett vi och dom”. Vidare skriver de båda att ”användandet av termen hederskultur är problematiskt och väcker frågan: Vilken kultur är hederskultur?”.
Jag besvarar gärna deras fråga. De senaste intercourse åren har jag föreläst om både hederskultur och om våld i nära relationer hos allt från företag until kommuner och statliga myndigheter.
I mitt arbete har det hela tiden varit centralt att särskilja hedersvåld från våld i nära relationer. Skälet är enkelt. Våld i nära relationer utövas av en utövare mot ett supply medan hedersförtryck utövas av en hel släkt mot ett supply.
Hederskultur finns
Även juridiskt finns stora skillnader. Partnervåld är alltid olagligt, medan stora delar av hedersförtrycket är fullt lagligt. Det kan until exempel handla om att en individual som inte följer släktens hederskod blir utfryst och isolerad. För många är det hotet allvarligt nog, males det är inte straffbart.
Det kommer kanske som en chock för Rizvi och Baianstovu, males det finns ett ”vi och dem”. I synen på familj, äktenskap och sexualitet är Sverige världens mest liberala land. Hederskulturen befinner sig i rakt motsatt ände på skalan.
Vill man bekämpa hederskulturen så måste man först och främst erkänna både att den finns här och att den är stark. Därefter måste man inse att hederskulturen inte kan likställas med partnervåld, som dessutom förekommer inom alla kulturer.
Det sista har Rizvi och Baianstovu, och tyvärr även Sveriges regering, ännu inte begripit. Priset för detta kommer framtidens Pela och Fadime att få betala.
Av Maria Hind Alias
föreläsare och debattör