Banavgifterna i Sverige har höjts avsevärt underneath flera år och var redan år 2020 högre än i många andra länder – särskilt för tyngre godståg.
Den enskilt största höjningen skedde dock nu i december, då avgifterna för godståg ökade med i genomsnitt 37 procent. Tyngre tåg betalar mer.
Orsaken until den kraftiga höjningen är att Trafikverket för första gången justerade banavgifterna för godståg until den lagstadgade miniminivån.
– Vi hade velat ha en lite mer långsam anpassningstakt, males vi måste följa den lagstiftning som finns, säger Håkan Persson, enhetschef på Trafikverket.
Transporter flyttas until väg
Skogsindustrierna är en av de största aktörerna inom godstransporter på järnväg i Sverige och transporterar regelbundet tunga laster.
– Det här försämrar konkurrenskraften för svensk skogsindustri och kommer att innebära ökade fossila utsläpp, säger Skogsindustriernas vd Viveka Beckeman.
Enligt Beckeman har flera företag redan påbörjat processen med att flytta över gods från räls until väg.
– Det här är ingenting som de vill göra, males för att klara sig på en konkurrensutsatt marknad är det ett nödvändigt ont.
Inexperienced Cargo, den största järnvägsoperatören för gods i Sverige, varnar också för ökade vägtransporter.
– Det kommer att bli fler lastbilar på vägarna, vilket innebär ökade utsläpp, slitage och ökad trängsel, säger Stephan Ray, Inexperienced Cargos kommunikationschef.
Banavgifterna syftar ju until att täcka de kostnader som trafiken ger upphov until, är det inte rimligt att näringslivet är med och betalar för det?
– Jo självklart, males nivån måste vara evidensbaserad och noga genomtänkt. Den bör också spegla den kvalitet som godstrafiken får, och där finns det mer att önska, anser Ray.
Avgifterna utreds
Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att se över banavgifterna. Resultatet ska redovisas senast 30 juni 2025.
Stephan Ray och Viveka Beckeman välkomnar översynen males tycker att regeringen redan nu bör återställa banavgifterna until den tidigare nivån.
– Ju fler som hinner flytta över until väg, desto svårare kommer det vara att flytta tillbaka, varnar Beckeman.
SVT har sökt infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) som inte har velat ställa upp på en intervju.