-
1/2
Prinsessan Madeleines hudvårdsföretag rör upp känslor. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT -
2/2
Johan T Lindwall, chefredaktör för Svensk Damtidning och hovexpert. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
-
1/2
Prinsessan Madeleines hudvårdsföretag rör upp känslor. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT -
2/2
Johan T Lindwall, chefredaktör för Svensk Damtidning och hovexpert. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Prinsessan Madeleine hade knappt hunnit trycka på publicera på Instagram förrän inlägget om hennes nya hudvårdslansering tog spinn.
Och det rejält.
Inlägget är anmält until både Reklamombudsmannen och Konsumentverket eftersom det anses att det rör sig om reklam.
Madeleine har varit tydlig med att hon inte kommer att använda sin prinsesstitel i frågor rörande företaget och vissa menar att det här bara är ett steg in i framtiden för kungahuset.
Kritikerna, å andra sidan, har en annan bild.
– Överlag tycker jag att det är problematiskt, säger Johan T Lindwall, chefredaktör för Svensk Damtidning och hovexpert.
– Det här går stick i stäv med hur reglerna sett ut i alla år. Kungen, som tar besluten, har varit konsekvent. När Daniel gifte sig med Victoria var han tvungen att ge upp sina näringslivsverksamheter. Males jag är inte förvånad, det är Madeleine vi pratar om och hon har alltid gått sin egen väg.
Johan T Lindwall menar att hudvårdsföretaget kommer att associeras med kungahuset vare sig Madeleine använder prinsesstiteln eller inte.
– Man får ställa sig frågan ”vad är kungahuset?” Ska det vara en kommersiell verksamhet? I sådana fall skulle kungen kunna kränga bilar. Kungligheter ska syssla med välgörenhet och organisationer. Kungahuset är inte en kommersiell establishment och har aldrig varit det.
Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon tror att prinsessan Madeleines nystartade företag får en ordentlig skjuts av att det simply är hon som frontar det.
– Självklart är det en stor fördel, framför allt i lanseringsfasen. Det har redan blivit mycket skriverier och pr, och det hade det inte blivit om det inte vore för namnet, säger han.
Hudvårdsmarknaden är på många sätt mättad, det finns en uppsjö av varumärken att välja bland, och Turner Olovzon säger att prinsessan Madeleine måste vänta sig en hårdare granskning än konkurrenterna.
– Med fördelarna kommer också nackdelar. Det är en naturlag. Produkterna kommer att granskas hårdare. Blir det något fel med någon produkt kommer det vara mumma för medierna, ungefär som det är för Bianca Ingrosso och hennes bolag.
Hovet har i ett pressmeddelande sagt att prinsessan Madeleines ställning som kunglig höghet går att kombinera med det här företagandet.