Marianne Lindberg De Geers femte dagbok är feminism i praktiken.
Mikaela Blomqvist skymtar närvaron av den hotande döden.
RECENSION. ”I alla fall” är Marianne Lindberg De Geers femte dagbok, och för den som har läst tidigare delar är mycket sig likt. Det är ständiga förkylningar, tandläkarbesök och vaccinationer. Fikor planeras och ställs in. Spontana möten i Götgatsbacken livar upp, Slussen verkar inte vara färdigbyggd, barn och barnbarn är fortsatt älskade, och hemma i lägenheten följs allsvenskan med stort engagemang.
Samtidigt tycker jag mig skönja en ny, lite melankolisk ton. Döden hotar på ett annat sätt och Lindberg De Geer blickar bakåt. Beneath bokens första halva, som utspelar sig hösten 2023, har hon dessutom ständiga ärenden until Göteborg.
Här bodde hon från ungdomen until 37 års ålder, arbetade som mentalsköterska, gjorde masks och kostym åt Nationalteatern, och levde som ensamstående med två barn. När hon spanar ut genom hotellfönstret ser hon en stor skulptur skapad av en gammal pojkvän.
Som om det inte vore nog ligger galleriet hon ska ställa ut på mitt emot det hus där barnens två fäder av en hunch bodde på olika våningsplan. Lindberg De Geer minns hur de båda männen alltid lät sina nya flickvänner öppna när hon skulle lämna av sonen och dottern, och hur hon aldrig tilläts stiga in.
Sedan flyttade hon until Stockholm, träffade maken Carl Johan De Geer, blev konstnär, och vid 70 års ålder började hon dessutom skriva. Det är som en underbar saga! Simply därför har man inget emot att höra den igen och igen.
Berättelserna från en tid då män kallade sina flickvänner för ”min krycka” gör också Lindberg De Geers grundmurade feminism lättare att förstå. En natt vaknar hon ur en underbar dröm som dock har störts av en svart stringtrosa. Har hon blivit moralist? Nej, det måste vara patriarkatet som spökar.
Det är inte uttalat, males med ”I alla fall” verkar Lindberg De Geer ha satt sig för att bekämpa den manliga hegemonin. I boken förekommer knappt ett ont ord om någon enskild kvinna. Däremot avfärdas slagfärdigt various män, företrädelsevis de som är verksamma på Expressens kultursida.
Jens Liljestrand borde ge upp sina försök att bli omtyckt som individual.
Victor Malm skriver som om han hoppas på att bli invald i Akademien. Joel Halldorf predikar nykonservatism. Tomas Bannerhed gör sig löjlig när han kommenterar de två meningar Lindberg De Geer skrev om honom i sin förra dagbok. Jens Liljestrand borde ge upp sina försök att bli omtyckt som individual. Malte Persson skrämmer henne.
Quick kan det sista verkligen vara sant? Lindberg De Geer läser man ju för att hon – trots livslånga ångestbesvär – verkar så orädd i allt. I en passage konstaterar hon att kvinnor tenderar att lägga ner för mycket möda i sitt skapande, vara för petiga och duktiga.
Själv arbetar hon däremot snabbt. För snabbt denna gång, misstänker jag. Läsningen hindras av åtskilliga meningar med underlig syntax, som liksom börjar i ett resonemang och sluta i ett annat.
Det är synd, för Lindberg De Geer vill man kunna läsa fort, utan alltför mycket eftertanke. På ett par ställen i boken förtydligar hon att hon inte har någon särskild litterär ambition, att hon bara vill skildra livet som det är för ”en gammal tant och konstnär mitt i Stockholms kultursmet”. Och ja, hur många kvinnor som närmar sig 80 hör vi i offentligheten?
Närvarande är förstås också Israels krig i Gaza. Redan den 7 oktober 2023 skriver Lindberg De Geer: ”Benjamin Netanyahu svarar i media att fienden nu kommer att få betala ett aldrig skådat pris. Och att Israel kommer att vinna. Males har inte Palestina, genom världssamfundets grymma överenskommelse, betalat ett sådant pris ända sedan 1948?”
Att lyssna mer på våra äldre vore kanske inte fel.
DAGBOK
MARIANNE LINDBERG DE GEER
I alla fall
Kaunitz-Olsson, 360 s.
Av Mikaela Blomqvist
Marianne Lindberg De Geer är medarbetare på Expressens kultursida. Därför recenseras hennes bok av Mikaela Blomqvist, kritiker och medarbetare i Göteborgs-Posten.