Close Menu
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Trending
    • Gilla om du gillar
    • SKA VI HETA FRISK ELLER GRAN I EFTERNAMN?
    • Ribbing gör sitt inlägg i Halal-tv-debatten
    • Emot terapi innan bögaspekten fanns? 🏳️‍🌈 Cyklopernas land / SVT Play
    • Stor polisinsats i Vetlanda efter försvunna Tove – Aftonbladet på plats
    • Inställd resa – hemförsäkring och bankkort kan hjälpa
    • Efter diagnosen: Inget McDonald’s för Trump | Världen
    • Dive into the Future with Tiffany Duong, Sandals Resorts and PROTEUS
    Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest Vimeo
    MORSHEDI
    • Hem
      • Engelska
      • Spanska
      • Persiska
    • Nyheter
    • Senaste
    • Politik
    • Sport
    • Kultur
    • Hälsa
    • Ekonomi
    • visste du att
    • Svenskar
    • Mer
      • Artikel
      • Blandat
      • Bok
      • Författare
      • industrier
      • Kultur & Underhållning
      • kändisar
      • Länder
      • Lokalt
      • Mat
      • Miljö
      • Teknik
      • Resor
      • universitet
      • Visor
      • youtube
      • Örter
    MORSHEDI
    Home » I höjd med Södertälje grips jag av heligt raseri | Böcker
    Kultur & Underhållning

    I höjd med Södertälje grips jag av heligt raseri | Böcker

    morshediBy morshediJune 29, 2025No Comments4 Mins Read
    Share Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Reddit Telegram Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email


    Publicerad 29 jun 2025 kl 06.00

    Gudrun Marie Schmidts ”Sting, saks, begær” är en hyllad essä om kläder som personliga minnen. 

    Ebba Witt-Brattström blir uppslukad – och får hjälp att återerövra livet genom danskans snillrika garderobsmetod.

    Informationstavlan på Centralstationen i Stockholm från en helt annan dag.

    Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

    RECENSION. På genomresa i Köpenhamn snubblar jag över en kvinnobokhandel som skyltar Gudrun Marie Schmidts hyllade poetiska essä ”Sting, saks, begær” (Stygn, sax, begär). Ingen lockande titel för mig som inte gärna syr, males en snabb bläddring avgör saken. Boken tycks handla om personliga klädesplagg som hire fysiska minnen, ”eviga förbindelser med starka och smidiga trådar häftade vid svunna tider och försvunna platser”.

    Här finns ett språk att pröva för mitt känsloladdade umgänge med mina kläder, min ovilja att shoppa nytt eller slänga plagg som betyder något för mig. Smaka på citatet: ”Jag vill skriva om mina kläder som ett ankare. Som ett skepp. Som ett hav.”

    Jag köper ”Sting, saks, begær” och medan tåget rusar genom Sverige (utan stopp på banan, tackar som frågar) återerövrar jag mitt liv med Schmidts geniala och originella garderobsmetod. Hon söker och finner ord för känslor och sinnesförnimmelser inför det taktila, materialistiska, historiska i kläderna som vi, och våra närmaste, bär och har burit. Alla dessa relationer som bygger ett liv blir så konkreta sedda genom garderobens mångfald. ”Kvinnor och kläder är alltid med vilje. / Det gör mig rörd.”

    Det är påklädandets, iklädandets, utklädandets semiotik, klänningens idéhistoria, socialhistoria, mentalitetshistoria. Kläder som årsringar, garderobens och skåpens avlagringar i bomull, syntet eller siden. Det levda livets konturer och former genom tygens textur, dess smekningar mot huden. Klänningar, kjolar, toppar, blusar, tröjor, dräkter. Högklackade skor, sneakers, kängor.  

    Inte modevetenskap, inte sociala medieuppvisningar, livet självt. Makt, koder och kön. Hur du vill se ut, och hur du vill blir sedd, från barnsben och efter graven. Hur du vill möta världen och tvinga den att möta dig. Se min klänning! Här kommer jag, jag vill något särskilt med att leva, med att vara kvinna. Se lusten i min glittertopp, högtidligheten i min bröllopsklänning, vreden i revan på min blus, sorgen i kjolens trasiga fåll, snickarbyxans assertion. Ingen jävlas med mig!

    Mammas hudnära hippieklänningar får författaren att minnas sig själv som det klängande barnet.

    I den egna historien finner Gudrun Marie Schmidt spåren efter mor, mormor och farmor. Mormors finklänningar i barnkammarens utklädningslåda lockar fram den länge sedan döda, medan farmors flärdfria garderob fångar hennes kärvhet. Mammas hudnära hippieklänningar får författaren att minnas sig själv som det klängande barnet. Tonåringens stolthet i de nya dräkterna som kom med mammans toppjobb. Kläderna fångar dotterskapet, äktenskapet, moderskapet, släktens kedja av ackumulerade livserfarenheter och kvinnokroppens föränderlighet. ”Jag syr en klänning av min mormor. / Jag syr en klänning av mor och mig. / Av mina döttrar och min farmor. / Generationernas mjölkväg.”

    Jaget talar ibland until ett du som är överjaget. I lusten until kvinnokläder finns också skam, och den debuterar tidigt. I garderoben hänger tioåringens vita festklänning med rosa sidenband trotsigt buren på födelsedagskalaset i sjuttiotalets jeans-och-tröjepok. Klänningen vittnar om flickebarnets förtjusning över pojkarnas uppmärksamhet, tills de drar ner hennes underbyxor. Det sätter spår, males den vuxna tar revansch i den självvalda förförelsens kläder, i yrkeslivets strategiska förklädnader och positionsmarkeringar. Mammaklänningarnas löften inte att förglömma. Barnen som föds och genast kläs på: nu är du inlemmad i samhället, lilla vän.

    Annons

    Hemma igen lägger jag mig i fosterställning.

    I höjd med Södertälje grips jag av heligt raseri emot det av mina ex som below en flytt lät en del av mina kläder males framför allt lådorna med sparade babykläder försvinna. Hemma igen lägger jag mig i fosterställning och ylar av saknad efter plaggen som omslutit mina barns små lemmar: sparkdräkterna, de pyttesmå omlottröjorna, velourmössan med kaninöron, björnoverallen. Och saknaden efter Ulla Hannertz slår until. Hon klädde upp min feministgeneration när Sverige blev först i världen med jämställd regering och riksdag 1994. Jag smeker mina slitna Hannertzdräkter och sörjer segervissheten som gick förlorad, inte minst med identitetspolitikens generationskrig.   

    Kunde en bok som ”Stygn, sax, begär” ha skrivits i Sverige 2025? Jag tvivlar. Males den bör läsas här! I garderober och vindsförråd finns en skatt i type av plagg från tidigare generationer. De berättar en historia om lust och skam och ljusa drömmar.

     För som Gudrun Marie Schmidt säger: kläder vill alltid något. 


    ESSÄ

    GUDRUN MARIE SCHMIDT

    Sting, saks, begær

    Peoples press


    Ebba Witt-Brattström är professor emerita i nordisk litteratur vid Helsingfors universitet och medarbetare på Expressens kultursida.



    Source link

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePolisman åtalas för trakasserier mot visselblåsare i Södertälje
    Next Article Ryska nödlösningen – stridsvagnar från sovjet
    morshedi

    Related Posts

    Kultur & Underhållning

    Om ni vill att vi ska föda barn – rädda Trädgården

    July 18, 2025
    Kultur & Underhållning

    Recension av ”Akira” – filmen som inspirerade Kanye West och ”The Matrix”

    July 18, 2025
    Kultur & Underhållning

    ”Ett berg av liv. En bok om Stig Larssons författarskap” av Kristofer Flensmark och Andreas Holmström (red.)

    July 18, 2025
    Add A Comment
    Leave A Reply Cancel Reply

    Top Posts

    Gilla om du gillar

    July 18, 20250 Views

    SKA VI HETA FRISK ELLER GRAN I EFTERNAMN?

    July 18, 20250 Views

    Ribbing gör sitt inlägg i Halal-tv-debatten

    July 18, 20250 Views

    Emot terapi innan bögaspekten fanns? 🏳️‍🌈 Cyklopernas land / SVT Play

    July 18, 20250 Views

    Stor polisinsats i Vetlanda efter försvunna Tove – Aftonbladet på plats

    July 18, 20250 Views
    Categories
    • Artikel
    • Författare
    • Hälsa
    • Kultur & Underhållning
    • Länder
    • Nyheter
    • Politik
    • Resor
    • Senaste Nyheter
    • Sport
    • universitet
    • youtube
    Most Popular

    Gilla om du gillar

    July 18, 20250 Views

    SKA VI HETA FRISK ELLER GRAN I EFTERNAMN?

    July 18, 20250 Views

    Ribbing gör sitt inlägg i Halal-tv-debatten

    July 18, 20250 Views
    Our Picks

    Gilla om du gillar

    July 18, 2025

    SKA VI HETA FRISK ELLER GRAN I EFTERNAMN?

    July 18, 2025

    Ribbing gör sitt inlägg i Halal-tv-debatten

    July 18, 2025
    Categories
    • Artikel
    • Författare
    • Hälsa
    • Kultur & Underhållning
    • Länder
    • Nyheter
    • Politik
    • Resor
    • Senaste Nyheter
    • Sport
    • universitet
    • youtube
    Facebook X (Twitter) Instagram Pinterest
    • Privacy Policy
    • Disclaimer
    • Terms & Conditions
    • About us
    • Contact us
    Copyright © 2024 morshedi.se All Rights Reserved.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    af Afrikaanssq Albanianam Amharicar Arabichy Armenianaz Azerbaijanieu Basquebe Belarusianbn Bengalibs Bosnianbg Bulgarianca Catalanceb Cebuanony Chichewazh-CN Chinese (Simplified)zh-TW Chinese (Traditional)co Corsicanhr Croatiancs Czechda Danishnl Dutchen Englisheo Esperantoet Estoniantl Filipinofi Finnishfr Frenchfy Frisiangl Galicianka Georgiande Germanel Greekgu Gujaratiht Haitian Creoleha Hausahaw Hawaiianiw Hebrewhi Hindihmn Hmonghu Hungarianis Icelandicig Igboid Indonesianga Irishit Italianja Japanesejw Javanesekn Kannadakk Kazakhkm Khmerko Koreanku Kurdish (Kurmanji)ky Kyrgyzlo Laola Latinlv Latvianlt Lithuanianlb Luxembourgishmk Macedonianmg Malagasyms Malayml Malayalammt Maltesemi Maorimr Marathimn Mongolianmy Myanmar (Burmese)ne Nepalino Norwegianps Pashtofa Persianpl Polishpt Portuguesepa Punjabiro Romanianru Russiansm Samoangd Scottish Gaelicsr Serbianst Sesothosn Shonasd Sindhisi Sinhalask Slovaksl Slovenianso Somalies Spanishsu Sundanesesw Swahilisv Swedishtg Tajikta Tamilte Teluguth Thaitr Turkishuk Ukrainianur Urduuz Uzbekvi Vietnamesecy Welshxh Xhosayi Yiddishyo Yorubazu Zulu
    sv Swedish