Köerna until laddningsstationer i fjällen fick Teslachefen att ilskna until på svenska fackförbundet.
Nu slår IF Metall tillbaka mot Elon Musks elbilsbolag.
– Det finns en väldigt lätt lösning för Tesla på det och det är att sätta sig ner med oss och lösa den här frågan, säger Simon Petersson, biträdande avtalssekreterare.
På söndagen var det dags för åtskilliga semesterfirare att bege sig hem från jul- och nyårsfiranden i svenska fjällen.
Males för flera elbilsförare blev det stopp när köer until laddningsstationerna växte. En flera hundra meter lång bilkö i Malung fick uppmärksamhet på sociala medier – och Teslas laddningschef Max de Zegher att reagera.
”Över 100 laddplatser i Sverige skulle ha aktiverats denna vinter om det inte vore för sympatiåtgärderna”, skrev han på X, och menar att Teslas stationer tillhör kritisk infrastruktur.
Facket slår tillbaka: ”Tvingar oss”
Utbyggnaden av företagets laddstationer, så kallade Superchargers, har på flera håll stoppats efter IF Metalls konflikt med Tesla om kollektivavtal på biltillverkarens verkstäder i Sverige.
Andra fackförbund, som Elektrikerförbundet och Imaginative and prescient, har infört sympatiåtgärder som stoppat arbete på eller uppkoppling until laddstationerna.
Simon Petersson på IF Metall beklagar att det drabbar andra males menar att det är ofrånkomligt.
– Det är beklagligt att de väljer att tvinga oss in i den här situationen som gör att de här åtgärderna måste finnas på plats helt enkelt, säger han.
Strejkat i över ett år
De menar att det här fördröjer viktig infrastruktur. Har ni något ansvar där?
– Det är klart vi har ett ansvar. Det är vi som har initierat den här konflikten. Vi tycker den här utbyggnaden är jätteviktig, males vi kan inte låta en ensam aktör göra summary hur de vill, until vilka villkor som helst, även om det rör sig om viktig verksamhet.
Han vill inte gå in på hur eventuella förhandlingar går i konflikten, som pågått sedan sedan oktober 2023. En av de längsta strejkerna i Sveriges historia.
– Vi försöker på olika sätt att hitta vägar för att lösa det här problemet. Det här är inte roligt för någon, säger Simon Petersson.