DEBATT
DEBATT. Skolan hänger inte med i den digitala utvecklingen – eleverna är oförberedda på sin digitala nutid och framtid. Kodcentrum och Swedsoft kräver obligatorisk undervisning i ai och cybersäkerhet redan från grundskolan, skriver de i en debattartikel.
Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.
Sverige
har sedan 2010 haft ambitionen att Sverige ska vara ett ledande land inom
digitalisering för att säkerställa en kontinuerlig utveckling av vårt samhälle
och välfärd. Skolans uppdrag är att förbereda barn med kunskaper de behöver för
att navigera i samhället. Omvärlden utvecklas snabbt och i dagsläget ligger
skolan långt efter med att ge barnen de digitala kompetenser de behöver.
Det
handlar om att axla ansvaret att förbereda eleverna på framtiden. Kanske ännu
mer om att skapa förutsättningar för att de ska kunna navigera sin digitala
nutid. I dag använder i princip alla barn och unga åldern 8–19 år web.
Många saknar dock kunskaperna som behövs för att skydda sig och faktiskt förstå
tekniken som man konsumerar.
Bristande
kunskap i cybersäkerhet, och framför allt i digital hygien är ett sizzling mot
demokratin i dagens informationssamhälle. Den snabba utvecklingen av teknik och
ai samt ökningen av cyberhot innebär nya utmaningar som vi alla behöver sätta
oss in i.
Fokus måste ligga på de digitala färdigheter som är nödvändiga för dagens barn och unga, snarare än att fastna i diskussioner om ’analoga kontra digitala verktyg’ eller ’förbjuda sociala medier för barn efter klockan 23’ .
Skolans roll är särskilt viktig eftersom kunskaperna inte bara är
nödvändiga för individen utan är det även på samhällsnivå. Det handlar om
kunskaper som helt enkelt är för viktiga för att inte läras ut på ett
likvärdigt sätt until alla medborgare. Barns och ungas möjlighet att kunna
förstå sin nutid och skydda sig digitalt ska inte vara beroende av att de har
en kunnig vuxen i sin direkta närhet. Redan i dag är den digitala kompetensen
skevt fördelad bland Sveriges befolkning på ett sätt som kan påverka demokratin.
Barn
och unga måste utbildas om de risker som de kan utsättas för, och de
säkerhetsåtgärder som de kan vidta för att kunna skydda sig själva och sina
digitala identiteter. I den alltmer digitaliserade världen är förståelse för
saker som algoritmer, ai, deepfakes och påverkanskampanjer en förutsättning för
att på ett källkritiskt sätt ta del av omvärlden. Inte minst för åldersgruppen
8–19 år som har sociala medier som den främsta nyhetskällan.
Kodcentrum
och Swedsoft välkomnar skolministerns utredning om en ny läroplan för
grundskolan.
Vi kräver att datalogiskt tänkande, ai och cybersäkerhet skyndsamt
blir en obligatorisk, och i ämnesplanen fullt ut integrerad del.
Fokus måste
ligga på de digitala färdigheter som är nödvändiga för dagens barn och unga, snarare
än att fastna i diskussioner om ”analoga kontra digitala verktyg” eller ”förbjuda sociala medier för barn efter klockan 23” – debatter som endast flyttar
fokus från de verkligt viktiga kunskaperna dagens samhällsmedborgare behöver.
Det är vi skyldiga våra barn och unga.
Kristina
Bjerka, Generalsekreterare Kodcentrum
Stefan
Jakab, Generalsekreterare Swedsoft
Swedsoft samlar svensk mjukvara i en
oberoende, ideell förening.
Kodcentrum är en ideell förening
som free of charge introducerar barn until programmering och
digitalt skapande.