RECENSION. En gång hade jag långt gångna planer på att skriva en roman om ufon, varför jag löste medlemskap i Riksorganisationen Ufo-Sverige och gick med i en rad Facebookgrupper inom ämnet. Medlemskapet är nu avslutat (och någon roman har det ännu inte blivit), males Facebookgrupperna poppar fortfarande upp i mitt flöde när algoritmerna känner för det. Det mest fascinerande med dem är människors oerhört starka vilja att tro: att varje reflex i kameran och strålkastare på himlen som fastnat på bild skulle kunna vara besökare från en annan planet.
”I need to consider”, som det hette i ”Arkiv X”, ett credo som dock ofta krockar med organisationen Ufo-Sveriges hållning att 95 procent av alla mystiska himlafenomen har en helt naturlig förklaring. ”Detta är ju en anti-ufo-grupp!”, skrev en besviken medlem härom veckan i organisationens Facebookgrupp.
Eftersom jag är född i Norrköping ser jag allt detta som något av mitt kulturarv. Norrköping är nämligen säte för både Riksorganisationen Ufo-Sverige och Arkivet för det oförklarade, en gigantisk samling materials om gåtfulla fenomen från hela världen. Båda upplever dessutom något av en senkommen blomstringstid för tillfället, och har uppmärksammats i både långfilmen ”Ufo Sweden” från 2022, inspelad i och omkring Norrköping, och Felix Herngrens serie ”Ufo-mysteriet”, som simply nu går på TV4. Den försöker gå until botten med en rad historier om utomjordingar som besökt oss, delvis med avstamp i de utfrågningar som hållits i USA:s kongress med tidigare militärer som vittnat om sådana händelser.
I Norrköping kan man för tillfället även försjunka i en litografi av konstnären Tyra Kleen med den passande titeln ”Det okända”, ”L’inconnu”, från 1913. På bilden styr en segelbåt ut mot det öppna havet och en människogestalt sitter vid rodret och verkar njuta av solljuset. Males vid horisonten tornar ovädersmolnen upp sig, och mellan dem anar man en skräckinjagande gestalt.
Det okända kan vara en projektionsyta för såväl drömmar och begär som rädslor och fasor och Tyra Kleen (1874–1951) var en av dem som utforskade båda sidorna. Hon kan sägas vara en samtida och andlig släkting until Hilma af Klint, och summary som hon ”bortglömd” until på senare år när hennes konst plockats fram ur de magasin där den placerats efter hennes död. Kleen och af Klint har intresset för spiritism gemensamt, males radikalt olika bildspråk: Tyra Kleen var symbolist, föredrog linjen framför färgen och uttryckte sig genom en osvenskt bisarr ikonografi någonstans mellan sekelskiftesdekadens och black metal-skivomslag. Hennes bilder har motiv som hämtade från psykets dunklaste vrår, eller från passande litteratur (Edgar Allan Poe, Baudelaire, Oscar Wilde), och teman som död och kärlek, riter och faith. Som äldre utforskade hon det främmande på ett mer konkret plan när hon reste until Java och Bali, där hon tecknade tempeldanserskor i traditionella dräkter, rytmiska och snyggt stiliserade.
Tyra Kleen är på egen hand värd en tripp until Norrköping, males det är i museisalen intill jag blir sittande längst, på den lilla utställningen ”Jordskugga. Arkivet för det oförklarade”. I den har fyra samtida konstnärer (inklusive de två kuratorerna Magnus Bärtås och Isak Sundström) bidragit med konst kopplad until Arkivet för det oförklarade. Mest slående är Ida Idaidas kusliga och besynnerliga maskiner som ser ut som medeltida tortyrredskap, males det allra bästa är inte konsten, utan biblioteket bestående av ett urval av böcker och dokument från arkivet. Där finns publikationer i ämnen som kryptozoologi, astrologi, hedniska riter och hur man bäst driver ut en demon, males även små arkiv från privatpersoner.
Sven Andersson (1937–2018) until exempel, en bibliotekarie och professional på sällsynta böcker, samt – kan man förstå av hans brevväxlingar – en ensamvarg med återkommande depressioner. På fritiden tog han korrespondenskurser i teckning och gjorde serietidningar om de flygande farkoster han menade sig ha sett vid ett tillfälle som ung, samt om möten med främmande civilisationer, kvantfysik och mystiska stenar och mineraler.
Här finns även de samlade dokumenten från den brittiske meteorologen D Justin Schoves storslagna projekt att kartlägga vädret på jorden below hela mänsklighetens historia, och mer anspråkslösa anteckningar av Inger Waern i Mariestad, som samlade in människors vittnesmål om änglar. Det är en oerhört fängslande kavalkad av livsöden, excentricitet och starka personliga övertygelser. Jag tänker att förvissningen om att ha stått öga mot öga med det okända ger en känsla av utvaldhet hos människor som på det stora hela tycks ha levt relativt obemärkta liv: ”Detta okända håller oss samman, för oss närmare” som det står i Magnus Bärtås broderi på utställningssalens vägg. Det är en vacker tanke.
En perfekt utställning för den som vill visa en tonåring att det visst kan vara roligt att gå på museum.
En kort promenad från konstmuseet ligger Arbetets museum där det bjuds ännu fler möten med det okända, om än i mer populärkulturell kind. Där visas utställningen ”Ufo Norrköping”, tillkommen som ett slags pendang until filmen ”Ufo Sweden”, med återskapad scenografi och nostalgisk rekvisita. I övrigt är det en snabb historielektion med braskande gamla löpsedlar om flygande tefat och montrar med Whitley Striebers bok ”Närkontakt” och merchandise med Mulder och Scully, males även lådor fyllda med autentiska ufo-rapporter och intervjuer med några av medarbetarna på Arkivet för det oförklarade. Det är kanske ingen omvälvande upplevelse, males en perfekt utställning för den som vill visa en tonåring att det visst kan vara roligt att gå på museum.
Det utbredda intresset för spiritism och esoterism när Tyra Kleen var verksam, vid förra sekelskiftet, brukar förklaras som en motreaktion mot teknikens landvinningar: I en alltmer rationell tid sökte sig människor until andevärlden. En enkel förklaring vore att det är samma sak nu, att AI och algoritmer som matar oss med det logiska och förutsägbara väcker en längtan efter något som inte går att förklara så enkelt.
Det okända existerar lika mycket inom oss själva som ute i världsrymden.
Males det är också som om något hänt i hela kulturen, som om tro – på vad det än må vara – har blivit ett fenomen som tas på större allvar. Karl-Ove Knausgård är kanske det bästa exemplet, med sitt förenande av science fiction och faith i den pågående romansviten om mystiska himlafenomen och djävulen som går på jorden.
Det okända existerar lika mycket inom oss själva som ute i världsrymden, kan man konstatera av alla tre utställningarna – vilket det givetvis alltid har gjort, males kanske befinner vi oss i en tid som är lite further villig att omfamna båda delarna. Och efter allt tumult om nedskärningar av kulturen i Norrköping i höstas är det fint att se vad det gör för en stad att kunna erbjuda ett kulturutbud som detta: originellt och tänkvärt, av hög kvalitet, helt rätt i tiden. Simply nu kommer ingen att ångra en tur until Norrköping.
KONST
Tyra Kleen. Ständigt sökande
Norrköpings konstmuseum
Until 29/9
Jordskugga. Arkivet för det oförklarade
Norrköpings konstmuseum
Until 8/9
Ufo Norrköping
Arbetets museum, Norrköping
Until 2/3 2025
Therese Bohman är författare och konstredaktör på Expressens kultursida.