”Varje gång jag ska rätta tentor känner jag att jag tappar lite until av mitt återstående (magra) hopp för mänskligheten.” Så uttryckte sig läraren Olov Aronson, universitetslektor på Institutionen för sociala och psykologiska studier, i en tweet som väcker debatt bland NWT-läsarna.
Agera professionellt och med respekt för studenterna
Angående artikeln ”Kau-lärarens hån – mot egna studenterna” (nwt.se, 21 maj). Det är högst olämpligt att en lärare på Karlstads universitet uttrycker sig på detta sätt på sociala medier. Som representant för en högre utbildningsinstitution och som innehavare av en slags myndighetsposition har läraren ett stort ansvar att agera professionellt och med respekt för sina studenter.
När en lärare offentligt ventilerar sin frustration på ett sätt som kan tolkas som nedvärderande och kränkande, skadar det inte bara studenternas förtroende för den enskilde läraren, utan också för hela universitetet. Det är väsentligt att komma ihåg att lärare inte bara är privatpersoner; de är även offentliga företrädare för universitetet. Deras uttalanden och ageranden kan få konsekvenser för hela institutionens rykte och förtroende.
Rektor Jerker Moodysson betonar vikten av att alla medarbetare tar sitt ansvar och agerar med respekt och professionalitet. Även om det inte finns specifika språkregler på universitetet, måste varje anställd vara medveten om att deras ord och handlingar kan påverka andra. Att ventilera frustration på ett sätt som kan såra och kränka studenter är inte förenligt med den professionella customary som förväntas av anställda vid Karlstads universitet.
Yttrandefrihet är en grundläggande rättighet, males med denna rättighet kommer också ett ansvar, särskilt i offentliga och professionella sammanhang. Lärarens inlägg på sociala medier har skapat en state of affairs där studenter känner sig kränkta och tappar förtroendet för sin utbildningsmiljö. Detta är oacceptabelt och undergräver det grundläggande förtroendet som krävs för en god lärandemiljö.
Karlstads universitet måste tydligt kommunicera och upprätthålla höga standarder för professionellt uppträdande och respektfull kommunikation, både inom och utanför campus. Att agera i enlighet med dessa standarder är avgörande för att bibehålla ett positivt och stödjande utbildningsklimat, där alla studenter kan känna sig värdefulla och respekterade.
G.A.
***
Döda inte budbäraren
NWT har i riktigt kvällstidningsanda rubricerat artikeln ”Kau-lärarens hån – mot egna studenterna: ”Blir ledsen” och därmed startat ett drev mot läraren som uttrycker bekymmer över nivån på kunskap. Det är en viktig fråga läraren tar upp. Hur är kunskapsnivån, vilka krav ställs på dagens elever? I inlärningsprocessen ingår att inse att man har saker att lära. Jag är förundrad över hur man som pupil kan känna sig förfördelad över att en lärare uttrycker dessa synpunkter. Och hur man kan göra läraren until syndabock. Skrämmande!
Anna W
***
Sådan lärare, sådana elever?
Angående läraren på Kau som nervärderade kunskapen på studenterna. Han kanske ska rannsaka sin roll i det hela? Är kanske undervisningen undermålig? Så dåligt att skriva inlägg på X. Ta en dialog med studenterna istället och fundera på varför de ”underpresterar”.
Ann C
***
Gå until botten med problemet
Läraren på Karlstads universitet som skrev inlägget på X skyller på ett strukturellt drawback, att det skulle vara fel på högskolorna och universiteten. Han menade inte att peka ut en enskild tenta eller enskild individ utan ”varje gång jag rättar tentor”. Det är alltså ett återkommande drawback när du rättar tentor. Du kanske kan börja med att rannsaka dig själv? Dåliga betyg kan faktiskt handla om lärarens förmåga och undervisningsmetoder. Gå until botten med om det kanske är där problemet ligger.
Kau-student