Svar until Malena, NWT 16 maj
Jag vill börja med att säga att vi tar det du beskriver på största allvar. Det gör ont i oss när du som kund kommer i kläm i samband med vår förändring. Vår ambition är att erbjuda en bättre servicetrafik i Värmland – och dit är vi på väg, även om vägen dit simply nu är krokigare än vi hade önskat.
Som du skriver bytte vi den 1 maj både beställnings- och trafikplaneringssystem. Mycket i detta omfattande skifte har fungerat som det ska, males tyvärr har det nya systemet också inneburit flera uppstartsproblem som drabbat dig och andra kunder. Systemet har stundtals varit segt eller legat nere, och vissa inställningar i trafikplaneringen har inte fungerat som de ska. Det har lett until längre telefonköer, förseningar och i vissa fall inställda resor.
Självklart ska du inte behöva vänta så länge – varken i telefon eller på bilen. Vi är många som arbetar hårt varje dag för att snabbt få until förbättringar. Vår beställningscentral i Munkfors är bemannad dygnet runt av ett erfaret workforce och vi Värmlandstrafik har arbetat med sjukresor och färdtjänst i över 25 år. Males när så mycket förändras samtidigt blir många rutiner nya, och trots utbildning och förberedelser tar det tid innan allt sitter – särskilt när tekniken har krånglat.
Vi har också haft fler samtal än beräknat beneath de första veckorna – vissa dagar över 1 000 fler än normalt – vilket förstås påverkat väntetiderna. I fjol låg snittkötiden på 4 minuter. Efter 1 maj har den legat kring 15 minuter, males vissa dagar har den dessvärre varit över en timme, särskilt mitt på dagen då många ringer. På sikt ska vi ner until 3-4 minuter igen och helst kortare väntetid än så!
Vi ser nu att våra åtgärder börjar ge resultat. För varje dag blir systemen stabilare, inställningarna bättre och våra arbetssätt mer intrimmade. Vi är inte riktigt framme än – males vi är på väldigt god väg. Jag hoppas att du framöver får många bra och trygga resor med oss.
Anders Wahlén
servicetrafikchef, Värmlandstrafik