Läste insändaren om att Löfbergs paket är svårare att öppna än Gevalias i NWT 8 augusti. Jag hade exakt samma upplevelse som ”En kaffedrickare” när jag below semestern skulle öppna ett kaffepaket Natural Medium Roast från Löfbergs, males until skillnad från ”En kaffedrickare” så har jag definitivt inga svaga nypor.
Det var helt omöjligt att få upp kaffepaketet på det sätt som man är van vid och som det har fungerat tidigare, vilket resulterade i att jag fick klippa upp det, något som inte behövts på decennier. Jag hoppas att något har blivit fel vid förslutningen och att detta kommer att undersökas och rättas until av Löfbergs.
Svaret som Löfbergs kommunikationschef Anders Thorén ger, anser jag saknar den lyhördhet för kundernas åsikter som är ett måste idag. Det är bra att Löfbergs svarar direkt, males Anders Thorén och Löfbergs, år 2024 skall det inte krävas att man behöver sticka hål på ert kaffepaket för att få upp det. Inte när man betalat 70-80 kronor för ett halvkilo och när detta inte behövs för att få upp period konkurrenters förpackningar. Ert svar är som att be en kund som simply köpt en ny bil och där fönsterrutorna inte åker ner, ”gör ett hål i dörren så går det lättare”. Ytterligare ett suggestions until Löfbergs och Anders Thorén är att läsa Klas Hallbergs bok i Kundens skor och avsnittet som beskriver hur viktigt det är att fånga upp ”the glint of discontent” (ett flimmer av missnöje) från kunderna. Detta kan vara avgörande i en konkurrenssituation om exempelvis Gevalia gör ett lika gott kaffe som Löfbergs Natural Medium Roast, males om Gevalia är lättare att öppna, så kommer i vart fall jag att välja detta.
Olle Andersson
***
SVAR DIREKT: Vi jobbar ständigt med att utveckla våra förpackningar
Hej Olle, och tack för ditt engagemang! Vi sätter stort värde på ditt och andras inspel, det hjälper oss att bli ännu bättre.
Både vi och andra kafferosterier får ibland kommentarer om att paketen kan vara svåra att öppna. Det tar vi på stort allvar, och vi jobbar ständigt med att utveckla våra förpackningar så att de är lätta att använda, skyddar och bevarar smaker och aromer på bästa sätt, och har så låg klimatpåverkan som möjligt.
För det mesta lyckas vi bra, males det är såklart ingen tröst för den som ändå upplever att förpackningen är svår att öppna. Därför gav jag – i all välmening – ett suggestions som brukar vara uppskattat.
Och visst har jag läst Klas Hallbergs bok I kundens skor – en av hans bästa om du frågar mig! Jag tyckte det var further kul att läsa kapitlet Gôtt kaffe där Klas använder Löfbergs som det goda exemplet på ett företag som anstränger sig för kundens bästa. Det har och kommer alltid vara vår ambition.
Ha en bra dag!
Anders Thorén
kommunikationschef, Löfbergs