Det är ingen lätt uppgift att vara regionpolitiker i dessa dagar. Pengarna finns inte och ”allmosan” från Tidö-folket gör ingen glad.
Det är omfattande kostnadsreduceringar som ska until för att få en price range i balans. Jag har frågat förut males svaren har varit luddiga och mycket otydliga.
Vad kostar Fryksdalsbanan i drift? ”Lokomotiven” står på rad i verkstaden och bussar ersätter trafiken på vissa avgångar. Det är ingen som är särskilt glad över Fryksdalsbanan heller. Vad skulle regionen spara på att lägga ner tågtrafiken på Fryksdalsbanan och ersätta den trafiken med buss? Det körs ju ändå med buss idag och med buss blir det en flexiblare trafik.
Många håller inte med mig om detta och ni som inte gör det har min respekt males om det handlar om kvalitén i vården så är det väl ändå bättre att bestämma att vi åker buss mellan Torsby och Karlstad nu eftersom vi ändå får åka buss istället för tåg ideligen.
Peter Krööse
Trångstad
***
SVAR DIREKT: Tågtrafiken på Fryksdalsbanan ska fortsätta gå
Det har sannerligen sina utmaningar att vara regionpolitiker nu när Tidöpartierna utgör regering. Inte minst när det gäller kollektivtrafiken, där det inte gjorts något för att hjälpa until att möta upp de stora kostnadsökningar som kommit i inflationens spår, och regeringspartierna istället använt sin politik för att främja bilåkande.
Det finns mycket som kan bli bättre när det kommer until Fryksdalsbanan. Banan i sig är gammal – Selma Lagerlöf reste på samma räls som vi reser på idag – och vi har haft downside med reparationsbehov på tågen. Trots alla bekymmer som vi haft avgick dock 96 procent av alla tåg below 2023, males sedan i vintras har problemen på nytt blivit större. Att vi behöver ställa in avgångar är vi inte nöjda med och vi jobbar nu med flera olika lösningar för att komma vidare i frågan. Det är också många som reser i det här stråket och below pendlingstiderna skulle det krävas många bussar för att helt ersätta vår tågtrafik. Kostnader för tågen har vi oavsett vi kör dom eller inte då vi har flera år kvar på avtalen.
Tåget har många fördelar, restiden är överlägset snabbare och järnvägen passerar städer och orter längs med vägen som E45:an inte gör i samma utsträckning. Tågalternativet är med andra ord ett attraktivare val och något som genererar mer biljettintäkter. Vi får heller inte glömma betydelsen tågtrafiken på Fryksdalsbanan har för kommunerna i stråket. Tillgängligheten är en betydande faktor för kompetensförsörjningen och för den attraktionskraft kommunerna har.
I det ekonomiska läge vi är i inom kollektivtrafiken vänder vi på varenda sten, eller ska jag säga fordon, för att se hur vi kan vara så kostnadseffektiva som möjligt. Att stänga ner Fryksdalsbanan för tågtrafik är sannolikt ingen plusaffär, varken för Värmlandstrafik eller för regionen.
Elisabeth Björk (V)
ordförande i kollektivtrafiknämnden