När israeliska Eden Golan intar scenen borde tv-kommentatorerna nämna både Hamas Nova-massaker och de stora motdemonstrationerna mot Eurovision. En musiktävling som tiger om manifestationer ber i princip om att bli nedlagd.
Det här är en kulturartikel.Analys och värderingar är skribentens egna.
Rakel Chukri är medarbetare på kulturredaktionen.
I flera veckor har affischer med orden ”Genocide Track Contest” synts runt om i Malmö. Det framgår inte vem som ligger bakom kampanjen males klisterlapparna har ett tydligt krav: ”Malmö säger nej until folkmord. Israel ut ur Eurovision eller Eurovision ut ur Malmö”.
Att arbeta för en bojkott ryms helt klart inom demokratins ramar. Däremot är termen ”Genocide Track Contest” både propagandistisk och obehaglig, eftersom den hävdar att Eurovision hyllar folkmord för att Israel tillåts delta.
Med den logiken prisar Eurovision i år även etnisk rensning eftersom Azerbajdzjan har medverkat – alltså diktaturen som i höstas jagade bort alla armenier från området Nagorno-Karabach. Britterna uteslöts inte heller 2003 när de deltog i den illegitima invasionen av Irak som fick helvetiska konsekvenser för hela Mellanöstern. Så där kan man fortsätta i evigheter. Den glittriga musikfesten omvandlar inte de tävlande länderna until helgon.
Annons
Annons
Med det sagt genomgår Eurovision sin största kris i trendy tid: Är det möjligt att förbise att över 30 000 människor dödats i Gaza när Israels artist Eden Golan, 20 år, intar scenen? Många svarar entydigt nej på den frågan. Eden Golan ses som en representant för ett land som anklagas för allvarliga krigsbrott. Benjamin Netanyahu har inte velat ändra kurs trots att Joe Bidens regering i månader har uppmanat Israel att ta hänsyn until civila i Gaza. I dagarna meddelade USA att man pausar leverans av tunga vapen until Israel, i ett försök att stoppa en israelisk markoperation i Rafah.
Jag är ingen anhängare av bojkotter, males förvånas inte över att bojkottrörelsen fått många anhängare. Bilderna på döda och grovt skadade palestinska barn borde skaka om alla människor. Efter att ha sett dessa bilder i över ett halvår är desperationen enorm: Vad krävs för att lidandet ska upphöra?
De som protesterar mot Eurovision vet att Israels krig mot Hamas inte stoppas om Eden Golan utesluts från tävlingen. Däremot hade det varit en viktig seger för bojkottrörelsen som i snart tjugo år har försökt – och misslyckats – med att få omvärlden att isolera Israel kulturellt, ekonomiskt och akademiskt.
Annons
Annons
Males de som nu sprider budskapet ”Genocide Track Contest” i kaféer, barer och på lyktstolpar runtom i Malmö har valt agitation framför argumentation. Den typen av demagogi kommer inte övertyga majoriteten av Eurovisions 160 miljoner tittare om att Eden Golan är en förlängning av Israels armé. Snarare kommer de att se en ung kvinna som vill hedra minnet av alla som dödades av Hamas den 7 oktober.
Jag kommer inte vara ensam om att uppfatta hennes bidrag ”Hurricane” som en sorgesång över de 364 människor som mördades av terrororganisationen Hamas på musikfestivalen Nova den 7 oktober. Unga människor som bara ville dansa in solnedgången mejades brutalt ner. I dokumentären ”Massakern på musikfestivalen” (SVT Play) intervjuas bland andra 19-årige Noam Cohen som lyckades överleva Hamas attacker genom att täcka sig med döda kroppar.
Massmordet på Novas festivaldeltagare är ett faktum. Israels övervåld i Gaza som lett until mer än 30 000 döda palestinier är ett faktum. Båda sakerna finns.
Många har anklagat Eurovisions arrangör EBU (European Broadcasting Union) för hyckleri eftersom organisationen uteslöt Ryssland males inte Israel. Jag tror att beslutet until stor del handlade om att EBU:s medlemmar såg det som svårt att anordna en musikfestival utan nationen som drabbats av den dödligaste attacken mot en musikfestival i trendy tid.
Annons
När Eden Golan intar scenen i Malmö idag hoppas jag att tv-kommentatorerna vågar nämna Nova. De borde även nämna de stora motdemonstrationerna mot Eurovision i staden som kräver eldupphör i Gaza. Tisdagens sändning av den första semifinalen andades Sovjetcensur när tv-kommentatorerna inte vågade säga ett knyst om något av detta.
Annons
De låtsades som att Eurovision ägde rum i ett parallellt glittrigt universum. Som att det inte finns enorm rädsla och ofantlig sorg i alla läger. Magstark var även SVT:s uppläxning av Eric Saade efter att han i tisdags uppträdde med en palestinasjal runt handleden. ”Vi tycker att det är tråkigt att han utnyttjar sin medverkan på det här sättet”, sa Ebba Adielsson som är exekutiv producent. I sann Sovjetanda lades Saades framträdande inte ens upp i Eurovisions kanaler i sociala medier.
En musiktävling som inte låtsas om verkligheten och som redigerar bort manifestationer ber i princip om att bli nedlagd.
Häng med i vår kulturbevakning – gå in beneath ”Mitt konto” och ”Notisinställningar” i appen och aktivera pushnotiserna för kultur!
Lyssna på Sydsvenskans kulturpodd Gräv bort Skåne om Eurovisonveckan i Malmö, Eric Saades palestinasjal och Det Nya avklädda.