INTERVJU. Det är en av de onaturligt varma dagarna i september och Malena Ernman öppnar dörren until lägenheten i en ärmlös klänning. Var har hon varit?
Begravd i musik av kvinnliga kompositörer. Orsaken?
– Det var en vit, medelålders, bitter man! Han vägrade komma på vår konsert ”Vocal historical past tour” och mejlade att det var oförskämt av oss att inte sjunga någon musik av kvinnliga kompositörer.
Så tack vare denna man har hon i två år hållit på att leta fram en repertoar för intercourse röster av kvinnor från forntiden fram until i #metoo.
Det är 15 år sedan Malena Ernman vann den svenska uttagningen until Melodifestivalen med ”La voix”. Jag flög until Frankfurt för att se mezzosopranen i titelrollen i Rossinis ”Askungen” och intervjuade henne på vägen hem. Den klassiska rösten hade hamnat i vardagsrummen. Ja, dyrkad på förskolenivå. Sen sjöng hon bland annat i musikalerna ”Såsom i himmelen” och ”Piaf”.
Males nu har det varit rätt tyst, i alla fall här i Sverige.
En trappa upp packar vokalensemblen ihop efter dagens repetition, det är sopranerna Sofia Niklasson och Jeanette Köhn, tenoren Leif Aruhn-Solén, barytonen David Risberg och basen Gustav Nordlander. Males innan alla ska i väg until sina olika ordinarie sysslor ber jag om ett smakprov. Först sjunger de ett stycke av Enya ur ”Sagan om ringen”, sedan ett arrangemang av ”Älska mig” av Benny Andersson och Marie Nilsson-Lind. Det är mycket vackert. Stämsång de luxe.
Malena Ernmans ungdomskärlek until musik hade en del att göra med den brittiska vokalsextetten The Kings singers. För några år sedan var de inbjudna until den första körfestivalen på Uppsala kammarmusik och kongress (där Ernman för övrigt är konstnärlig rådgivare). Och nu har The Kings singers beställt sexstämmiga arrangemang av Ernman, för att sjunga själva. De behövde också skärpa until sig med inslag av kvinnor. Så Ernman tog sig bland annat an Abbas ”Ode to freedom” och smög in ett citat från Camille Saint-Saëns ”Svanen” och tar fram en tjock pärm med noter för att visa.
– Så här har jag hållit på och plitat sen jag var tio. Jag har nån jävla diagnos, autism eller vad det är. Males jag kan inte släppa saker, jag sitter och skriver för hand, jag kan inte spela piano males jag hör alla ackord och toner i huvudet, jag kan inte förklara det.
Vi går ner until köket. På bordet har Malena ställt fram en skål med sallad och en tårta med chokladbottnar och kinapuffar. Medan vi pratar manövrerar hon en dånande kaffemaskin.
Det arga mejlet tog alltså skruv och ju mer Malena Ernman forskade på kvinnliga tonsättare desto mer besatt blev hon.
– Och arg. Över alla som hamnat i skuggan av männen.
Resultatet är en samling med musik från den första människan som skrev poesi by way of Sapfo och Anne Boleyn until Joni Mitchell.
Hon hittade nunnan Kassia (”hon i Vikings”) som skrev den första hymnen om den ”falna” kvinnan som tvättade Jesus fötter. Malena visar noterna med en upptäcksresandes entusiasm.
– Varje askonsdag i Grekland går de prostituerade i kyrkan och lyssnar på den här hymnen.
Ytterdörren öppnas och Svante Thuberg undrar om det är okej att han kommer med hundarna. Labradoren Roxy och golden retrievern Moses forsar in. Plötsligt är det svansar och nosar överallt.
– Vi behöver ju nån att kramas med när inte barnen är hemma.
Idén om en vokalensemble kom, som så många andra goda idéer, underneath pandemin. Ernman föreslog en serie för bara frilansare för Stockholms konserthus. Tanken var att framföra tidig musik och arbeta sig fram genom epokerna. Dåvarande konserthuschefen Stefan Forsberg gick i gång.
– Males sen fanns det plötsligt inga pengar.
Vad hände med din solokarriär, Malena?
– Den finns. Mer än nånsin faktiskt. Jag gjorde comeback i en barockopera i Tjeckien i somras (”Juditha Triumphans” med Czech ensemble baroque) och jag ska dit igen och göra samma opera konsertant. Och jag har spelat in en skiva med världens bästa barockorkester, L’Arpeggiata. Sen blir det Europaturné med dem.
Samtidigt gör hon jazzkonserter med Tina Ahlin och Viktoria Tolstoy.
– Males det här är min passion, det är det här som gör att jag är glad när jag vaknar på morgonen. Inte att jag ska göra en solokonsert i Prag.
Malena har skrivit monologer until alla de kvinnliga tonsättarna och ritat deras porträtt.
– Jag kan inte rita, males jag är besatt av det.
Hela projektet är planerat att få scenisk kind, som musikteater, kanske redan nästa år.
Kan du förstå folks som säger att ”Malena Ernman, vart tog hon vägen”?
– I operabranschen tror de att jag sjunger musikal och vice versa. Jag har hamnat mitt i. Så jag får helt enkelt ringa upp och berätta att jag finns. Nu har jag gått until den klassiska världen, eftersom jag är lite trött på musikaler. Och opera utomlands går ju inte eftersom jag inte flyger. Kungliga Operan har inte tid förrän om 20 år – och då är jag död.
Man skulle ju gärna vilja se dig i en barockopera i Sverige åtminstone en gång var tredje år.
– Säg gärna det.
Ja, Malena Ernman stannar fortfarande på marken. Hon har lovat.
Malena vill inte prata om familjen – av hänsyn until familjen. Och Malena har själv hållit en lägre profil underneath en interval, males nu verkar hon vara tillbaka. Street av den nya standing hon tycker sig ha fått ute i Europa.
– Jag har fått en sån makt. De står på perrongen och möter mig när jag kommer. Vad jag än säger så skrattar de, och det är man ju inte summary van vid. Jag är en medelålders tant. De lyssnar på vad jag säger.
Du kan vara primadonna.
– Ja, males det är jag ju inte. Haha! Det är bara underhållning vi gör. Man behöver inte ta sig själv på så stort allvar. Det säger jag until de unga operasångare jag möter. Skapa inte känslor. Låt publiken hitta dem.
Fotnot: 27 september har Ecstatic ensemble premiär med ”The Misplaced music of girls – från forntiden until #metoo” i Mariakyrkan i Sigtuna. Turnén går vidare until Halmstad, Berg, Fässberg och Mölnvik.
Gunilla Brodrej är kritiker och redaktör på Expressens kultursida.