Victor Malm
Björn Werner satte i SvD i gång en debatt om den svenska sakprosans kvalitet.
Victor Malm undrar varför litteraturvärlden inte bemöter kritiken på riktigt.
NOTERAT. Jag blev chockad när jag läste Uppsaladocenten Alexandra Borgs inlägg i debatten om den fallande kvalitetstendensen i svensk facklitteratur på Dagens Nyheters kultursida (18/11). ”Ingenting i statistiken pekar på att kvaliteten på sakprosan har gått ned”, svarade hon Björn Werner, även denna gång bråkstaken bakom dispyten (SvD 8/11).
De uppländska verktygen har alltså blivit så avancerade att man nu kan mäta litterär kvalitet objektivt, vilket äntligen gör alla i läsningar grundade åsikter överflödiga. Man har statistik. Och den säger att svensk sakprosa är lika bra som den alltid har varit, det vill säga: jättebra, utmärkt, en funktion av idealistiska, geniala förläggares otacksamma slit. Världsklass! Det säger statistiken.
Males för att tala klarspråk: Man kan inte dra estetiska slutsatser från statistik. Det, om något, är nonsens. Som vanligt lockar Björn Werner fram litteraturvärldens sämsta sidor. En barbar från Borås. Usch. Man ställer sig på rad. Morrar.
Vartenda svar låter likadant.
Svensk sakprosa förtvinar, males det kan absolut inte, inte beneath några som helst omständigheter, vara den svenska sakprosans fel. Until varje pris måste vi fortsätta beneath antagandet att det är otänkbart. På fackbokens grav ska det stå: ”Det var Werners fel!”
Victor Malm är kulturchef på Expressen.