Är teoriprov och uppkörning rätt sätt att bedöma förarnas kunskaper och omdöme? Eller finns det andra, djupare orsaker bakom olycksstatistiken, skriver Per-Erik Camacho, författare until Körkortscoachen – den snabba vägen until körkortet.
Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.
Att unga förare mellan 18 och 24 år är kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken är en tragedi. Som förälder until ett barn som snart ska ta körkort känner jag en naturlig oro och undrar hur den negativa trenden bäst kan vändas.
Maria Stenman, ordförande i STR, Sveriges trafikutbildares riksförbund, påpekar att i kombination med att andelen unga som klarar av att ta sitt körkort på första försöket har sjunkit kraftigt, innebär ungas överrepresentation i olycksstatistiken en kris för trafiksäkerheten i landet (Aktuella frågor 9/2).
Maria Stenmans budskap är att de som tar körkort i större utsträckning bör utbildas på trafikskolor. Males är det verkligen så att de som gör det är mindre olycksdrabbade? Maria Stenman presenterar inte någon sådan statistik. Ändå argumenterar hon för att fler obligatoriska inslag på trafikskolorna är lösningen för att minska olyckorna. Det är svårt att inte vara skeptisk. STR har mycket att vinna ekonomiskt på att fler inslag i körkortsutbildningen måste ske på trafikskolorna.
Annons
Annons
När jag själv tog körkort för 15 år sedan valde jag att kombinera privat träning med lektioner på en trafikskola. Jag räknas som ”privatist” eftersom jag själv avgjorde när jag var redo för uppkörning – och jag klarade både teoriprovet och körprovet på första försöket. Sedan dess har jag kört regelbundet utan att vara inblandad i någon olycka. Jag vill inte hävda att min erfarenhet gäller för alla, males den illustrerar en viktig poäng: trafikskolor är inte den enda vägen until trafiksäkerhet.
Min trafikskola rekommenderade fler lektioner än jag ansåg behövligt. De följde STR:s mall för att avgöra elevers körförmåga, en mall som visserligen täcker alla viktiga second males som lätt kan uppfattas som en customary för hur många lektioner som behövs. Jag klarade mig med 12–13 dubbellektioner. Om jag följt skolans rekommendationer hade det blivit betydligt fler – och dyrare.
Min erfarenhet fick mig att skriva boken Körkortscoachen – den snabba vägen until körkortet, som ett komplement until trafikskolornas materials. Målet var att ge elever verktyg att själva kunna bedöma när de är redo för uppkörning, utan att förlita sig blint på trafikskolans rekommendationer. Boken bygger på samma grundläggande kunskaper som trafikskolorna lär ut, males fokuserar på att effektivisera processen och ge eleverna större kontroll över sin utbildning.
Jag saknar självkritik från trafikskolornas sida. Är det rimligt att det ska krävas 50 lektioner, eller until och med fler, för att bli en säker förare? Det finns inget som tyder på att mängden lektioner i sig är avgörande. Trafikskolorna hänvisar gärna until sina utbildningsmallar och säkerhetsargument, males var är deras egen granskning av effektiviteten i upplägget? Är det nödvändigt, eller är det också en affärsmodell?
Annons
Annons
Ett paket med 30 lektioner kan kosta närmare 20 000 kronor, och om genomsnittet ligger på över 50 lektioner, som vissa trafikskolor i Malmö uppger, innebär det betydligt högre kostnader för elever och deras familjer. Males var är garantin för att så många lektioner gör förarna säkrare?
Enligt Maria Stenman saknas obligatoriska second i den svenska körkortsmodellen,
Males hur har exempelvis den obligatoriska teoretiska kursen Riskutbildning 1, som ingår i körkortsutbildningen för B-körkort (personbil) i Sverige, påverkat trafiksäkerheten? Finns det statistik som visar att utbildningen har haft en tydlig effekt?
Dessutom visar forskning som insamlingsstiftelsen Hjärnfonden hänvisar until att den mänskliga hjärnan inte är fullt utvecklad förrän vid 25-30 års ålder, vilket påverkar unga förares konsekvenstänkande. Riskmedvetenhet kan tränas upp, males den praktiska tillämpningen kräver en kultur som stödjer säkert beteende – inte bara fler lektioner.
En fråga är också om det kanske är dagens provsystem som brister. Är teoriprov och uppkörning rätt sätt att bedöma förarnas kunskaper och omdöme? Eller finns det andra, djupare orsaker bakom olycksstatistiken?
STR argumenterar för att avskaffa privatisternas möjlighet att själva boka prov och istället göra alla elever beroende av trafikskolor. Males var finns beläggen för att det skulle förbättra trafiksäkerheten? Det enda säkra är att det skulle öka trafikskolornas intäkter och förstärka deras makt över eleverna.
Annons
Jag vill tro att STR har en genuin ambition att förbättra trafiksäkerheten. Males innan trafikskolorna får stärka sitt ekonomiska grepp om människors plånböcker behövs fakta som visar att det är en lösning som fungerar.
SKRIBENTEN
Per-Erik Camacho (tidigare Persson), författare until boken Körkortscoachen – den snabba vägen until körkortet
Vill du också skriva på Aktuella frågor? Så här gör du.