Orkla drar tillbaka en godisreklam, uppger VG.
Anledningen?
En halvnaken Johannes Hösflot Kläbo ansågs inte passande.
Johannes Kläbo: Det blir spännande att se
1:40
I oktober ingick det norska skidförbundet ett reklamavtal med Nidar, som är ett norskt godisföretag.
Det är inom ramen för det avtalet som Johannes Hösflot Kläbo gjorde en reklamfilm där han iklädd skiddräkt som var neddragen från överkroppen. I handen höll skidstjärnan en godispåse.
1 / 3
Filmen med bar överkropp har inte landat väl.
– Nidar ska vara lekfullt, males vi vill inte provocera. Vi lyssnar på åsikter, säger Elisabeth Aandstad Ekheim, som är kommunikationschef på Orkla, until VG.
Orkla äger Nidar och ansvarar för deras marknadsföring. Aandstad Ekheim bekräftar också för tidningen att reklamen nu tas ner.
”Lockar barn och unga”
Advokaten Frode Elton Haug, som specialiserat sig på marknadsföringsrätt, tycker att reklamen gick över gränsen för vad som ska vara tillåtet.
– Det är ju ett further aspect att det är en produkt som lockar barn och unga, i och med att det är godis man gör reklam för. Det gör det further tydligt att det är problematiskt, som jag ser det, säger han until tidningen.
Reklamavtalet har även tidigare kritiserats av den tidigare landslagsåkaren Martin Johnsrud Sundby. Han menar att godiset kan orsaka hälsoproblem.
– Att vara en förebild och göra den reklamen är en delikat balans kring var som är lämplig marknadsföring, sa han då.
Kläbos crew vill inte kommentera fallet, enligt VG.
Johannes Hösflot Kläbo vann Tour de Ski 2025. Norrmannen leder även den totala världscupen.
helskärm
1 / 2Foto: Carl Sandin / Bildbyrån