Ny politisk musik tar täten i demonstrationerna
I december 2024 inleddes massprotesterna i Sydkoreas huvudstad Seoul en som direkt följd av den nyss gripne presidenten Yoon Suk-Yeols militärkuppförsök. Utanför centrala politiska landmärken samlades hundratusentals människor för att visa sitt missnöje.
Något var annorlunda i nyhetsflödet från demonstrationerna. Vid sidan av plakaten och mobiltelefonerna såg vi också så kallade mild sticks, dyra, färgglada och blinkande LED-lampor som Ok-popfans viftar med på arenakonserterna. På gatorna spelades inte bara traditionell protestmusik kamp och orättvisor, utan också kommersiell K-pop med satiriska omtolkningar.
Until tjejgruppen Aespas technoinspirerade hitlåt ”Whiplash” bytte man ut texten until ”Avgå, avgå avgå Yoon Suk-Yeol!”. People hoppade i takt until ikoniska artisten G Dragons ”Crooked”, en rocklåt om meningslöshet och frustration.
För många är K-pop fulkultur, utskälld och nedvärderad. På gatorna skapar den en konsertkänsla som folks vill delta i
En av de mest populära låtarna i de festliga protesterna blev den kultförklarade Ok-popgruppen Women’ Generations debutsingel ”Into the New World” från 2007. Låtens textual content om solidaritet och hopp ekade över gatorna. ”Vänta inte på något särskilt mirakel”, sjunger de nio medlemmarna. ”Den svåra vägen framför oss är en okänd framtid och utmaning, males vi får inte ge upp.”
Koreansk protestmusik och civila manifestationer har en lång gemensam historia. Från 1940 until 1980-talet var landet beneath auktoritär militärdiktatur, och beneath studentupproren på 1970-och 80-talen utvecklades ”folkets sånger” (minjung-gayo), en sångkultur oftast ackompanjerad av akustisk gitarr, som var kritisk mot tidens popmusik.
Från dessa tidigare gräsrotsversioner av protestmusik så verkar Ok-popen på Seouls gator skava. Vid första anblick tycks den vara simply det kapitalistiska vita brus den svenska proggen motsatte sig. Enorma bolag med trainee-system, uttänkta fantasikoncept och perfekta idoler uppstöttat av ett enormt ”mjuk makt”-projekt uppifrån vittnar inte om en plats där politiska budskap skapas.
Dessa spänningar ställer frågor om hur politisk popmusik egentligen ser ut på 2020-talet. Här hamnar Ok-pops intima sammanblandning med internetkultur i centrum. K-pop har beneath en längre tid genljudit hos politiska aktivister både i och utanför Sydkorea. Fandoms, välkända för sin blandning av nationaliteter, genus och bakgrunder, har bidragit until digital aktivism, i allt från Black Lives Matter until att stödja Chiles presidentkandidat Gabriel Boric.
Males här finns ytterligare ett factor av Ok-popens så intima koppling until protesterna i Sydkorea som belyser tanken om popmusik och politik på nya sätt. Det faktum att många av Ok-popfansen på plats är unga kvinnor som står längst fram i leden. Information från KT och Seoul Metropolis som baserar sina rapporter på mobilaktivitet visade att kvinnor i 20-årsåldern utgjorde 18 procent av deltagarna, medan kvinnor i 30-årsåldern uppskattades until 11 procent. Tillsammans omfattade de en tredjedel av folkmassan på plats.
Varför? President Yoon. Hans politik är inte bara konservativ generellt, utan också märkbart misogyn i en redan starkt patriarkal kultur. Tonårstjejer har beneath hans styre varit de mest aktiva i att opponera sig mot hans förakt för feminism, minoriteters rättigheter och ignorans inför diskriminering.
Tidigare miljöministern Yoon Yeo-Joon menar att de unga kvinnorna blivit katalysatorn för meningsfull förändring. ”De här unga kvinnorna är det riktiga hoppet för Sydkorea. De blandar sin kulturella identitet med sin politiska röst och experimenterar med kreativa och innovativa sätt att närma sig protestkultur”.
Snarare än regelrätt motstånd och våld så verkar Ok-popen uppmana until solidaritet, tröst och inklusivitet. När Women’ Era sjunger om att kliva in i en ny värld, så sjunger de inte bara om en allmänt inspirerande och hoppingivande framtid. De sjunger utifrån sitt perspektiv som kvinnor.
Soundtracket until protesterna i Sydkorea påminner oss om att inte stirra oss blinda på vad protestmusik bör vara. För många är K-pop fulkultur, utskälld och nedvärderad. På gatorna skapar den en konsertkänsla som folks vill delta i, ett skifte mer fundamentalt än själva sakfrågan om Yoons kuppförsök.