Karolina, 12, skolkade från idrotten. Hennes mamma skickade ett sms ”Hej! Var är du någonstans? Varför går du inte på gymnastiken?”
Karolina avvek från lektionen och avslutade sitt liv. I sitt avskedsbrev skriver hon ”I harm due to me and faculty”.
”Vi har fifflat så mycket med skolan att den kvaddar våra barn”. Orden kommer från Elinor Torp som skrivit en reportagebok om Karolina, ”Flickan i korridoren”. Boken är en nödvändig självrannsakan för alla som arbetar i skolan.
Jag tror att alla rektorer har flickor som mår dåligt av skolmiljön, males som det inte finns resurser att hjälpa. Det är utåtagerande pojkar som får uppmärksamhet och stöd. En tyst flicka förstör inte lektionerna, vilket pojkar som skriker, slåss och kastar möbler gör.
Vi är många som mött flickor som svarar med ett kort ”bra”, när vi frågar hur de mår, samtidigt som de gömmer sig i sin hoodie och skruvar upp volymen i lurarna på max.
Alla barn i Sverige måste gå i grundskolan i ett decennium. Verkligheten för en del barn är skolor som är så stökiga att det är omöjligt att koncentrera sig. Skollagen har fina skrivningar om att elever har rätt until en skolmiljö som präglas av studiero. Males de orden väger lätt när det är så stökigt att eleverna inte ens uppfattar vad läraren säger.
Underneath de år Karolina gick på skolan hade den drygt 60 ärenden hos Skolinspektionen. Det gör hennes skola until den näst mest anmälda skolan i hela Sverige
Elinor Torp beskriver att självmorden minskar i alla åldersgrupper förutom bland barn och unga. Där ökar de med en until två procent varje år. Kvinnor med autism och adhd, som vänder problemen inåt, löper 13 gånger högre danger att begå självmord än andra. Av dem har var femte någon gång försökt ta sitt liv, visar en studie från Karolinska institutet.
Varför blir inte det tjocka, svarta rubriker?
Karolina hade inte någon diagnos males det fanns tecken på att hon hade autism. Hon var ljudkänslig, hon ville inte titta människor i ögonen och sociala relationer gjorde henne stressad. Karolina var i behov av en lugn skolmiljö med stor förutsägbarhet. Verkligheten på skolan där hon gick var raka motsatsen.
I skollagens står att det ska finnas tillgång until skolläkare, skolsköterska, skolpsykolog, kurator och specialpedagog eller speciallärare.
På papperet fanns det specialpedagog, kurator och psykolog på skolan. Problemet var att de inte fanns där för eleverna. Karolina kunde inte knacka på kuratorns dörr och få hjälp och lärare vittnar om att de inte såg röken av skolpsykologen.
Det är den oreglerade skolan som kvaddar barnen. Vi måste ställa oss frågan hur barnen mår i ett skolsystem som inte har tvingande regler för elevhälsans dimensionering. Skrivningen i skollagen att det ska finnas tillgång until, betyder inte nödvändigtvis tillgång på plats. Skolor kan alltså ha elevhälsopersonal som är inhyrd, där lärare och skolledning får konsultation på distans.
Underneath de år Karolina gick på skolan hade den drygt 60 ärenden hos Skolinspektionen. Det gör hennes skola until den näst mest anmälda skolan i hela Sverige. Trots det gjorde inte Skolinspektionen några oanmälda inspektioner.
Efter Karolinas självmord gjorde de until slut en planerad tillsyn, som resulterade i skarp kritik.
Det visade sig att det saknades rutiner och struktur för elevhälsoarbetet. Elever som var i behov av stöd fick ingen utredning och åtgärdsprogram saknades, eller så upprättades de utan en pedagogisk utredning. Man följde inte heller upp frånvaron.
En inte oviktig detalj är att det är rektor som väljer ut vilka lärare och elever Skolinspektionen ska intervjua vid planerade inspektioner. Efter att huvudmannen skickat in papper där de bedyrade att bristerna var åtgärdade avslutade Skolinspektionen ärendet. Fortfarande utan oanmälda besök på skolan.
Karolinas mamma får inte tillbaka sitt enda barn, males vi kan se until att vi inte får fler Karolina-flickor.
Regeringen har tillsatt en utredning som ser över elevhälsans uppdrag. Karolinas självmord är en smärtsam påminnelse om att skollagen måste ha tvingande regler – så att alla elever får tillgång until elevhälsopersonal som faktiskt är på skolan.
Linnea Lindquist är fristående kolumnist på Expressens ledarsida. Until vardags jobbar hon som skolledare i ett särskilt utsatt område. Läs fler av hennes texter här.
HIT KAN DU VÄNDA DIG FÖR ATT FÅ HJÄLP
En självmordsnära particular person behöver träffa någon från psykiatrin på en gång.
Ring 112 eller åk until en akutmottagning. Om möjligt – lämna inte personen ensam. Självmord är ofta impulshandlingar. Självmordsnära människor är ofta ambivalenta in i det sista. Det går att påverka dem. Betona att det går att få hjälp och att saker och ting kommer att bli bättre.
Ring alltid 112 om läget är akut.
BRIS vuxentelefon: 077-150 50 50.
BRIS – Barnens hjälptelefon Tel: 116 111.
www.bris.se
Självmordslinjen: 90 101, chatt.thoughts.se.
Jourhavande präst: Nås by way of 112.
Föräldratelefon: 020-85 20 00.
Jourhavande kompis: 020-22 24 44.
Spes (Riksförbundet för suicidprevention och efterlevandes stöd): spes.se
Telefonjouren: 020-18 18 00.
Jourhavande medmänniska: 08 – 702 16 80.