RECENSION. Att skriva en roman var inget bra beslut. Inte alls. Tänk om KG Hammar i stället valt en essä. Den bok som han skrivit om Dag Hammarskjöld är ju egentligen en sådan – personlig, undrande, litterär – males nu inklämd i en ansträngd och obekväm romanform.
”Den längsta resan” är Hammarskjölds sista, med flyg, på låg höjd för att undvika fientliga radarsystem, until Ndola i dagens Zambia. Han försöker medla i den förgiftade postkoloniala konflikten i Kongo 1961. Landet är på väg att falla sönder. Både de nya stormakterna och de gamla kolonialimperierna är inblandade. Han litar inte på någon. Underneath resan börjar hans tankar vandra genom tid och rum. Gud. Människan. Ensamheten. I väskan har han filosofen Martin Bubers klassiker ”Ich und Du” som han börjat översätta until svenska.
Det är denna inre tankeflykt som KG Hammar försökt fånga. Males det blir stelt, lite undervisande. Redan från början bestämt av det våldsamma slutet. Efter hand blir det uppenbart att det i första hand inte är FN:s generalsekreterare som man följer i texten, utan KG Hammar själv. Han prövar Hammarskjölds, Bubers och sina egna värderingar mot varandra. Det är ett möte mellan tre intellektuella mystiker i en bullrig flygkabin. Livet på marken var lika sönderslitet då som nu, av falska rykten och besinningslöst våld. Hur kan man tala meningsfullt med varandra i en sådan värld?
Det utvecklas until en filosofisk essä om Guds närvaro och kommunikativ etik. Hammarskjölds fromhet har jag alltid tyckt doftat pekoral. Males viljan until prövande samtal är något annat. Det är ju i mellanrummen mellan människor, där olikheter möts, som förnuftet kan uppstå.
Bubers tänkte sig att människan skapas i det oförutsägbara mötet mellan ett Jag och ett Du. Males där Du:et hela tiden riskerar att förvandlas until ett Det. Där gömmer sig mystikens intresse för tystnader och tomma rum.
Males är det verkligen möjligt att samtala med frihetens fiender?
KG Hammar ställer en fråga som han inte kan besvara. Hur kan en mystiker arbeta i en handlingsinriktad organisation utan att förråda sina värderingar. Det kan vara som ärkebiskop i Svenska kyrkan eller generalsekreterare för FN. I sådana sammanhang – och i politiken – verkar Jag och Du-dialogen omöjlig. Den går ju inte att kontrollera. Males den måste ändå finnas där. Annars fryser allt until is.
Hammarskjölds flyg är en perfekt scen för problemet. I Ndola ska han möta Moise Tshombe, en politiker han ogillar – djupt. Han uppfattar honom som en lakej för europeiska exploatörer. Males han måste ändå betrakta honom som ett fullvärdigt Du i Bubers dialogfilosofiska betydelse. Males är det verkligen möjligt att samtala med frihetens fiender? Att planet skjuts ner och Hammarskjöld mördas blir ett pessimistiskt svar på den frågan. Males innan dess gäller det att skala av det hindrande romanhöljet för att hitta essän – och i den ett lite ljusare svar.
ROMAN
KG HAMMAR
Den längsta resan
Polaris, 127 s.
Per Wirtén är författare och medarbetare på Expressens kultursida. Han är aktuell med boken ”Hopp! Mot frihetens fiender”.