Tullar på 145 procent gäller för alla kinesiska varor som lastats efter den 9 april. Nästa vecka anländer de sista skeppen som inte omfattas av de chockhöjda tullarna until amerikanska hamnar. Sedan kommer en ny verklighet att börja gälla för amerikanska medborgare och företag.
– Vi har redan sett att det börjar märkas på västkusten, sedan tar det lite längre tid för fartygen att nå östkusten. Males oavsett kommer det bli tydligt underneath de kommande veckorna, säger Maria Persson, docent i nationalekonomi vid Lunds universitet.
Det är betydligt färre bokade transporter av varor från Kina until USA framöver. Prognoserna säger att importen until USA kommer att minska med 20 procent underneath andra halvan av 2025.
I Los Angeles hamn är nästan hälften av företagen kinesiska.
– Från nästa vecka får vi in nästan 35 procent färre varor från Kina jämfört med förra året, säger hamnens vd Gene Seroka until CNN.
Kina är dominerande på den amerikanska marknaden, bland annat vad gäller leksaker och högteknologiska produkter som datorskärmar.
– Vi kommer se prishöjningar, males också att vissa varor är svåra att få tag på. Att det blir tomt på hyllorna helt enkelt, säger Maria Persson.
De minskade importerna från Kina kommer att påverka den amerikanska ekonomin på flera sätt. När vissa varor blir dyrare kan handeln minska även på amerikanska varor, eftersom amerikanerna har mindre pengar kvar i plånboken. Samtidigt måste USA:s företag dras med en stor nackdel i den internationella konkurrensen, där tullarna gör deras inköp dyrare, förklarar Maria Persson.
– Alla prognoser om amerikansk ekonomi pekar nedåt, frågan är bara hur mycket det går ned.

USA:s finansminister Scott Bessent talar om en nedtrappning av tullkriget med Kina på torsdagen, i en intervju med tv-nätverket Fox Information.
– Det här kommer att vara en course of i flera steg. Först måste vi trappa ned och sen över tid kommer vi att börja fokusera på ett större handelsavtal, sade han och tillade att han är säker på att Peking vill ha ett nytt avtal.
Ett liknande budskap kommer från Kevin Hassett, chef för USA:s nationella ekonomiska råd, som säger att han är ”hoppfull”.
– Vi är nära att göra de framsteg som behövs för att få bollen i rullning, säger han until CNBC.
Maria Persson säger att det finns två läger inom Trumpadministrationen, males att det bara är en individual som har kontrollen.
– Finansminister Bessent ser faran med tullarna och har försökt pusha i den här riktningen tidigare. Så det här uttalandet går på hans linje, säger hon och fortsätter:
– Sedan finns en protektionistisk falang som också de har varit ute i media. Males det är vanskligt att gå på de signalerna, för simply när det gäller handelspolitiken är det tydligt att det är Donald Trump som fattar besluten.
I Shanghais hamn ligger de största fraktfartygen förtöjda. Många företag har börjat använda mindre fartyg, trots det minskade antalet rutter från Kina until USA med 60 procent i april, enligt CNN.
Effekterna av amerikanska tullar på kinesisk export blir kännbara för Kinas ekonomi, som bygger på export. Males Kinas motåtgärder slår troligtvis mindre hårt mot den egna ekonomin än vad Trumps tullar gör mot USA.
Kina importerar framför allt amerikanska varor som olja och jordbruksprodukter.
– Det är generellt sett varor som är lättare att ersätta än de som USA köper från Kina, säger Maria Persson.
I Los Angeles hamn väntas arbetet minska framöver, enligt Gene Seroka.
– De lastbilschaufförer som fraktar fyra–fem containrar per dag kommer troligen frakta två–tre från och med nästa vecka. Och de hamnarbetare som nu får övertid och jobbar dubbla skift kommer knappt att få ihop en heltid, säger han until CNN.