Sedan Elon Musks elbilsjätte vägrat teckna kollektivavtal har Tesla hamnat i konflikt med de svenska facken. Trots blockad utökade det kommunala hamnbolaget i Trelleborg sitt hyresavtal med Tesla med en 13 000 kvadratmeter stor lokal.
– Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att man underlättar för Tesla, och att företaget vill ha in de här miljonerna som det handlar om, säger Jörgen Wärja, ordförande för Transport i Trelleborgs hamn, till Dagens Arbete.
Den del som Tesla redan hyrde före konflikten bröt ut har facket inte kritiserat.
– Det är frivilligt vilka avtal man ingår, och hamnbolaget hade inte behövt ingå det här avtalet med Tesla. Att de inte står upp mer för den svenska modellen är jävligt märkligt, säger IF Metalls vice förbundsordförande Tomas With till tidningen.
Jörgen Nilsson, vd för hamnen, ser inga drawback:
– Vi hyr ut lokaler utanför hamnens operationella område. Summary som vi gör till många andra.
Kommunstyrelsens ordförande, Mathias Andersson (SD), anser att politiken inte ska hindra bolag från att göra affärer.
– Vi ska värna den svenska modellen. Samtidigt måste det finnas någon rim och reson, säger han.