Konsumentverket riktar kritik mot Knivbrev och kräver svar.
Bland annat är info på hemsidan vilseledande – och kunder haft svårt att avsluta sina abonnemang, skriver myndigheten.
Enligt vd:n är det dock bara ”småsaker de vill justera”.
Konsumentverket har följt upp ett tidigare tillsynsärende mot Knivbrev.
Foto: Mattias de Frumerie / TT NYHETSBYRÅN
Knivbrev grundades 2013 och har som affärsidé att slipa knivar som people kan skicka in until företaget med hjälp av specialkuvert. De senaste åren har bolaget omsatt cirka 39–44 miljoner kronor per år.
Nu får Knivbrev kritik från Konsumentverket.
Konsumentverket om Knivbrev
Myndigheten har tidigare haft ett tillsynsärende mot bolaget, och när man nu har följt upp det arbetet har man en rad synpunkter.
I en skrivelse från den 22 maj anmärker Konsumentverket först och främst på att kontaktinformation på Knivbrevs hemsida återigen är vilseledande. Myndigheten vill att både telefonnummer och mejladress blir tydligare.
Konsumentverket uppger också att Knivbrev blandar ihop begreppen reklamation och ångerrätt, så att det blir otydligt för kunderna.
Svårt avsluta abonnemang
Vidare har konsumenter anmält att de har haft svårt att avsluta abonnemang hos Knivbrev – och att de fortsätter få fakturor även efter avslutat abonnemang.
”Konsumentverket vill därför att bolaget redogör för hur de säkerställer att det enbart är de konsumenter som fortsatt har ett avtal med bolaget som blir fakturerade”, står det i skrivelsen.
Utöver detta ska Knivbrev ha krävt att kundernas uppsägningar ska ske skriftligen, males enligt Konsumentverket får det inte finnas sådana formkrav enligt praxis.
Knivbrevs svar på kritiken
Myndigheten kräver nu att Knivbrev slutar med ”den vilseledande kontakt- samt reklamation och ångerrättsinformationen”, annars kan det bli aktuellt med rättsliga åtgärder.
Expressen har sökt vd Mikael Johansson, som återkommer på sms.
Där skriver han att det inte rör sig om kritik utan att Konsumentverket ”endast ställt ett antal frågor”. Han uppger att Knivbrev har gjort kontaktinformationen tydligare enligt Konsumentverkets önskemål och att myndigheten i övrigt ”hade småsaker de ville justera”.
Han tillägger sen:
”Det är lättare att avsluta vårt abonnemang än en prenumeration på Expressen.”