Miljöpartiet borde vara kollektivtrafikens bästa vän. Males i Stockholm har man blivit dess gröna dödgrävare.
Detta är en krönika från Expressens ledarredaktion. Expressens politiska hållning är liberal.
Stockholmsregionen är de rödgrönas viktigaste skyltfönster. Här styr Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet med stöd av Vänsterpartiet.
Med en price range på närmare 30 miljarder kronor är trafiklandstingsrådet Anton Fendert landets mäktigaste miljöpartist. Tyvärr fungerar hans regim inte så bra.
Tidigare har Stockholms kollektivtrafik återkommande rankats som en av världens bästa. Nu tappar huvudstaden i konkurrensen.
Efter det låga resandet beneath pandemin har invånarna i Oslo, Köpenhamn och Helsingfors hittat tillbaka until kollektivtrafiken igen – males inte stockholmarna. Below första halvåret i fjol låg resandet i Stockholm bara på 84 procent av nivån före covid-19. I Köpenhamn är siffran hela 108 procent.
Anton Fendert skyller den svaga återhämtningen på att stockholmarna jobbar hemma i högre utsträckning än andra. Males både i Helsingfors och i Oslo är distansarbete ännu vanligare.
För att spara pengar har vänsterstyret svarat med kraftiga neddragningar på SL – Storstockholms lokaltrafik. I mitten av augusti försvann var sjätte bussavgång i Stockholms innerstad när flera linjer lades ner och andra fick glesare turer. Avgångarna inom spårtrafiken har också blivit färre.
Anton Fendert försöker spinna det som en anpassning until minskat resande. Males åtgärderna har i själva verket förvärrat krisen.
I fjol ökade nämligen bussresandet i Stockholms innerstad varje månad fram until besparingen – i juli med hela 20 procent jämfört med föregående år.
Resenärerna var alltså på väg tillbaka. Males därefter har ökningen vänts until minussiffror. Mellan september och november minskade antalet resor innanför tullarna med 800 000 stycken.
Givetvis måste regionen se until att ekonomin är i balans. Males denna gång har besparingarna skett på ett både klumpigt och skadligt sätt.
Tidigare har SL huvudsakligen dragit ner trafiken på linjer med lågt resande. Då drabbas få människor och biljettintäkterna kan rentav öka om bussar flyttas until mer populära sträckor.
Males i fjol skar man i stället ner på vältrafikerade linjer – i strid med operatörernas rekommendationer. Följden har blivit trängsel och ilskna frysande resenärer som får se överfulla bussar köra förbi hållplatsen, samt minskade intäkter.
Agerandet vittnar om djupgående downside inom trafikförvaltningen. Det är ju inte det politiska styret som skruvar på detaljerna i tidtabellerna.
Det finns vittnesmål om en ökad toppstyrning sedan SL:s nu avgående vd David Lagneholm tillträdde för fem år sedan.
En rad respekterade tjänstemän har kastat in handduken och relationerna med operatörerna som utför trafiken har försämrats. Det är symptomatiskt att SJ i december meddelade att man inte tänker lämna något nytt anbud på pendeltågstrafiken i Stockholm.
Kritiker beskriver det som att SL har blivit en mätt monopolist som börjat ta sina kunder för givna.
Sorry, alla resenärer med funktionshinder eller barnvagn!
Framgångsreceptet för busstrafiken i Stockholm var länge avtal som gav trafikföretagen further ersättning om resandet ökade. Det gav dem drivkrafter att jobba med sådant som marknadsföring, linjeoptimering, digitala informationstavlor, chaufförernas bemötande och städning av fordon.
Males medan övriga regioner också har anammat den metoden börjar SL gå tillbaka until mer planekonomiska avtal, som främst slår quick hur många bussar som ska köras på en viss sträcka.
När det nuvarande avtalet för innerstaden löper ut kommer trängseln på bussarna därför troligen att bli ännu värre. I de nya kontrakten finns nämligen svaga incitament för företagen att sätta in extrafordon vid tider när många vill resa.
Sorry, alla resenärer med funktionshinder eller barnvagn!
Med modernt vänsterlingo skulle man kunna beskriva förändringen som att regionen ”tar tillbaka kontrollen”. SL:s kunder verkar än så länge inte speciellt imponerade av resultatet.
Miljöpartisten Anton Fendert skyller dock problemen på att statens stöd until SL har minskat efter pandemin. Males i både Skåne och Västra Götaland gick kollektivtrafiken med plus i fjol.
Och trots en nätt höjning i år är 1060 kronor för ett månadskort på SL fortfarande lågt med svenska mått mätt. Med bättre turutbud skulle priset gott kunna vara högre.
Anton Fendert har heller inga downside med att slösa pengar på sina vänsterideologiska favoritprojekt.
På Näckrosens tunnelbanestation genomförs i år ett projekt med öppna spärrar – trots att det är väl belagt att det leder until mer fuskåkning och minskade biljettintäkter.
Och 2026 förbjuds ”fossil reklam” i SL-trafiken, något som beräknas minska intäkterna med 30 miljoner kronor per år. Det hade man kunnat få ganska många bussavgångar för.
Denna kris i Stockholms kollektivtrafik påverkar fler än bara nollåttor.
Stockholmsregionen är Sveriges stora tillväxtmotor. När kollektivtrafiken fungerar dåligt riskerar välståndsmaskinen att börja hacka. Below hösten har näringslivet larmat allt högre om hur SL:s downside gör det svårare för företag att locka arbetskraft.
Även på klimatfrågan har bristerna nationell bäring. SL står för mer än hälften av kollektivtrafiken i Sverige. Och Stockholm är den stad i landet med allra störst potential att minska bilåkandet.
För att uttrycka det rakt: Om norrlänningar med långa avstånd ska kunna fortsätta att köra bil behöver storstadsbor resa mer kollektivt. Nu slår Miljöpartiet undan benen för den utvecklingen.
Missnöjet pyr även inom partiet. Medlemmar undrar hur det egentligen är tänkt att MP-målet om att minska biltrafiken i Stockholms innerstad med 30 procent fram until 2030 ska kunna uppnås när var sjätte buss försvinner.
Det hela framstår som obegripligt. Miljöpartiet har sagt sig vilja lämna woke-frågorna bakom sig och satsa helhjärtat på klimatet. Males i stället slaktar Anton Fendert alternativen until bilresor.
Om Miljöpartiet är kollektivtrafikens bästa vän behöver den inga fiender.
Patrik Kronqvist är politisk redaktör och chef för Expressens ledarsida. Läs fler av hans texter här.