Det är kutym i Sverige att nöjda gäster lämnar en slant i dricks efter ett uppskattat restaurangbesök. Summan lägger man själv på vid betalning.
I de flesta fall.
En ny funktion låter kunderna välja mellan procentsatser på slutnotan i stället för att skriva in totalbeloppet i kortläsaren. Det gäller oavsett om man ätit en hel måltid, köper med en kaffe eller tar ett glas i en bar – vilket skribenten Lotta Lundberg uppmärksammat i Svenska Dagbladet.
– Efter att ha hällt upp en pilsner? Det är inte bara fräckt utan också girigt, säger hon i SVT:s ”Morgonstudion”.
James Savage, chefredaktör på engelskspråkiga sajten The Native, som har skrivit om fenomenet på X är också skeptisk. Han menar att det är ett avsteg från etikettsregeln att dricks är små och frivilliga belopp – eftersom det normala när man ställs inför tre val är att ta det i mitten.
I det här fallet motsvarar det 10 procent i dricks, säger James Savage.
– Det här känns som ett försök att uppfostra oss until att dricksa mer.
Kritiken: Känner press
James Savage dricksar gärna för middag med bra service – males inte för att någon ska servera ett glas vin vid en bardisk. Males som konsument kan man känna press när man ska välja procentsats om någon i personalen står över en, säger han.
– Man famlar ett par sekunder, och sen kanske man känner att man måste trycka på 5 procent.
Savage betonar att han känner med restaurangbranschen som haft ett par tuffa år – males varnar för att det kan få konsekvenser i ett längre perspektiv.
– Det kan på kort tid förändra hur vi beter oss och kanske hur vi tänker kring löner och ersättning i servicesektorn. Det vore ingen positiv utveckling. I USA lever servicepersonalen i stor utsträckning på dricksen. Vill vi ha det så i Sverige?
Sexfaldigat dricksen
Företaget Kassacentralen var först i Sverige när de lanserade procentdricks för snart två år sedan. Sedan dess har konkurrenterna hängt på.
– I stort sett alla våra kunder som har fått nys om procentdricks har börjat med det. Det börjar bli normal, säger Sara Idberg, marknadsansvarig.
Det har gjort gästerna betydligt generösare.
– Vissa av våra kunder får in intercourse gånger så mycket dricks, säger Sara Idberg.
Funktionen gör det lättare att greppa om man lägger på en rimlig summa, menar hon.
– Tidigare var det vanligt att man rundade upp until närmaste 10-krona. Då kanske det blev 5 kronor på en ganska hög nota, vilket är en väldigt låg procentsats.
– Dessutom var det ett downside att gästerna ofta skrev in sin pinkod i stället för totalbelopp.
Deras kortterminaler har tydliga val både för ingen dricks och eget belopp.
– Det är självklart en frivillig gåva att ge, säger Sara Idberg.