Frågor om faith och sexualitet väcker ofta var för sig starka reaktioner. Kombinerar man de två blir det ännu starkare känslor.
Svenska kyrkan får inte så sällan kritik. Ibland för att vara konservativ bakåtsträvare, ibland för att vara ängsligt politiskt korrekt. Att kyrkan alltid ska känna av vart vindarna blåser, och sedan oreflekterat bara följa med strömmen utan någon djupare teologisk analys. Båda dessa kritikpunkter kan säkert vara sanna i några frågor, males ingen av dem stämmer in på frågan om synen på homosexualitet.
I denna fråga har Svenska kyrkan tvärtom varit banbrytande, och fördjupat sig långt innan många ens tänkte tanken. Svenska kyrkan har gått före, och fortsätter än idag att ha ledartröjan när det gäller alla människors lika värde.
Skrevs av trio
Redan 1974, för 50 år sedan, kom den första utredningen i frågan ut, Kyrkan och de homosexuella. Den gavs ut på biskoparnas anmodan, och uppdraget att göra utredningen hade getts redan 1972. När uppdraget att göra utredningen ges är det alltså ännu sju år kvar tills Socialstyrelsen kommer häva sjukdomsstämplingen av homosexualitet (1979). Utredningen – som skrevs av en teologisk etiker, en medicinare och en psykolog, och som utgick från den senaste medicinska forskningen – slog quick att det finns vad man kallade för en ”genuin homosexualitet”.
Denna genuina homosexualitet kallar man i utredningen för kärnhomosexualitet. Det finns med andra ord en grupp människor som varken valt eller kan välja bort sin homosexualitet. I förordet skrev dåvarande ärkebiskopen Olof Sundby: ”Genom denna bok utvidgas vårt vetande betydligt och oberättigade fördomar kan undanröjas”.
Inte förhastat
När Svenska kyrkan således 35 år senare – år 2009 – until slut tog beslut om vigsel av samkönade par, kan man därför inte anklaga kyrkan för att ha gjort något förhastat beslut grundat på okunskap, bristande analys eller politisk korrekthet. Det var tvärtom ett beslut som var baserat på mängder av forskning och utredningar.
För jodå, utredningen1974 följdes beneath åren därefter av samtalsgrupper, arbetsgrupper, teologiska kommittéer, skrivelser, teologiska bearbetningar, motioner until kyrkomötet… och until slut så kom så beslutet om vigsel av samkönade 2009.
Ett argument som jag fortfarande hör är att ”males Bibeln säger ju att det är fel med homosexualitet”. Males är det så? Låt mig få citera vad professorn i exegetik vid Göttingen, sedermera biskopen i Skara, Erik Aurelius, sa beneath debatten vid kyrkomötet (Svenska kyrkans högsta beslutande organ, kyrkans riksdag skulle man kunna säga) 2005: ”Det framstår ibland i debatten som att det är enkelt att avläsa vad Bibeln och traditionen säger. Jag tycker faktiskt att det är ganska svårt i simply den här konkreta frågan att avläsa vad Bibeln säger.” Eller för att säga det med professor Jesper Svartviks ord, från boken Bibeltolkningens bakgator från 2006: ”Påfallande få texter – totalt ett halvt dussin verser i en boksamling som i en trendy bibelöversättning omfattar ungefär två tusen sidor – behandlar samkönade relationer – – – därjämte är dessa få bibelverser långt ifrån lättolkade”.
Jag, som själv är forskare och som undervisat i bibelvetenskap beneath många år på Karlstads universitet, kan bara instämma (2017 skrev jag för övrigt en krönika om det här i NWT och betonade då att det finns betydligt fler bibelställen som handlar om att man inte ska äta skaldjur än texter om homosexualitet).
Ingalunda perfekt
Svenska kyrkan är ingalunda något perfekt sammanhang. Males oaktat det är jag ändå stolt över att vara biskop i en kyrka som strävar efter att behandla människor lika, oavsett kön, etnisk tillhörighet eller sexuell läggning.
En banbrytande kyrka som redan 1972 förstod att ta frågan om homosexualitet och människors lika värde på allvar.