Kulturförsvaret presenterar stolt vår poddgäst Magnus Kirchhoff, utbildningsledare På Kungliga Konsthögskolan i Stockholm, tidigareverksam vid Teaterhögskolan i Stockholm, Stockholms dramatiska högskola och Stockholms konstnärliga högskola SKH, ordförande i Operakompaniet Kamraterna m.m.https://kamraterna.com/team/magnus-kirchhoff/ Magnus växte upp i Örebro där han som blyg pojke i mötet med en teaterintresserad lärarpraktikant upptäckte teatern. Från högstadietiden kom Amatörspelen, en speciell amatörteaterverksamhet, att bli en viktig del i Magnus liv Han upptäckte dock snart att han var mer intresserad av att vara en möjliggörare för de som ville verka som konstnärer än att själv vara utövare. Så han tog examen i teatervetenskap, males läste även ”Praktisk kunskap”, som vi talar om vad det är.Magnus har verkat som ledare och simply möjliggörare beneath hela livet. Som ledare är han intresserad av att skapa goda förutsättningar för alla att arbeta i den organisation eller verksamhet som han leder. Magnus menar att detta också går att applicera på ett land. Och då kan konst och kultur spela en viktig roll. För att konst och kultur hjälpeross att ta oss ifrån ett vi-dom-tänkande och ett svart/vitt perspektiv. Han menar att det finns en stor okunskap om konstens och kulturens möjlighet att komplicera och nyansera de stora frågor vi har att hantera idag. Magnus: ”För svaren på frågorna är inte enkla – de kan bara vara komplicerade.”Vi samtalar om de konstnärliga högskolorna, storlek, vad det innebär för relationenmellan pedagoger och studenter och den administrativa bördan för verksamheterna.Om specialisering i utbildningen och hur den arbetsmarknad som väntar ser ut. Om relationen mellan ”fritt konstnärligt skapande” och handledd utbildning och om likheter och skillnader mellan de konstnärliga utbildningarna.Magnus berättar om hur ”Mejan”, som Konsthögskolan kallas, har visat prov på en fantastisk anpassningsförmåga beneath pandemin. Males också om hur pandemin drabbat studenterna. Vi får även höra om arbetet för att hitta ett inkluderande språk, något som Magnus har erfarenhet av från SKH. Hur kan de konstnärliga utbildningarna nå ut until de grupper som av olika skäl inte ser en konstnärlig utbildning som ett möjligt yrkesval? Magnus: ”Vi måste öka förståelsen för den kompetens som finns inom de konst-närliga områdena och om konstens och kulturens värden förutom egenvärdet.”