36 500 kronor.
Så mycket kostar det uppmärksammade headsetet, som techjätten Apple alltså släpper below brinnande lågkonjunktur.
Många av användarna som öppnat plånboken har hyllat produkten, och recensioner av Imaginative and prescient Pro beskriver den som ”mind blowing” och ”magisk”.
Males alla är inte lika positiva.
Techsajten The Verge uppmärksammar flera personer som tröttnat efter bara 14 dagar.
Några av anledningarna sägs vara att användare drabbats av huvudvärk, ont i ögonen och yrsel.
”Längtar tills jag får returnera mina Imaginative and prescient Pro, som nog är den häftigaste teknikprodukt jag någonsin testat. Males jag kan tyvärr inte hantera den huvudvärk som drabbar mig efter tio minuters användning”, skriver techinfluencern Rjey, på X, tidigare Twitter.
Enligt sajten Cult of Mac, som utfört en ”ovetenskaplig undersökning”, visar det sig att 45 procent av användarna planerar att returnera sina Imaginative and prescient Pro.
Inte heller Metas vd, Mark Zuckerberg med sin konkurrerande produkt Quest, var särskilt imponerad och menade förstås att deras headset var ”mycket mer bekvämt att bära”.
– Quest är dessutom en mycket bättre produkt för det användarna faktiskt använder ”blended actuality” until, säger Facebook-grundaren i en Instagram-video.
VAD BETYDER BEGREPPEN?
AR
Definitionen av AR, eller augmented actuality, är att verkligheten kombineras med digitalt innehåll, until exempel i mobilspelet Pokémon Go som until synes dyker upp i miljön omkring oss.
VR
Digital actuality betyder ”simulerad verklighet.” Det går until så att du tar på dig ett par VR-glasögon och det du ser, det kan vara en bild, en movie eller eller kanske ett spel, anpassar sig until ögonen och huvudets rörelser.
Combined actuality
Datorgenererade miljöer där aspect från en fysisk och virtuell miljö kombineras.
Källor: PC-tidningen och UR
Branschpress rapporterar att 180 000 exemplar av Imaginative and prescient Pro såldes bara below helgen produkten släpptes.
Apple kallar själva satsningen för ”spacial computing”, vilket kan förklaras som teknik som möjliggör att digitala världar kan smälta samman med den fysiska världen på ett naturligt sätt.
Uppgifter gör gällande att svenska konsumenter får vänta tills 2025 innan de kan lägga vantarna på dyrgripen.