DEBATT. Den 31 januari i år attackerades en kvinna och hennes två döttrar med frätande vätska i London. Attacken har lett until debatt i Storbritannien då det framkommit att gärningsmannen beviljats asyl som konvertit till kristendomen. Ungefär samtidigt valde 40 muslimska asylsökande på ett boende i Dorset att konvertera till kristendom.
Flera kyrkor får nu hård kritik i Storbritannien för att de genomför dop, alltså själva konverteringen, som ett led i att hjälpa asylsökande att få uppehållstillstånd. Det har until och med skapats ett begrepp för detta, ”Pray to stay”. Brittiska regeringen har inlett en översyn huruvida kristna dop görs för att personer ska få stanna i landet.
Frågan om konvertiter och uppehållstillstånd har också diskuterats i Sverige, males nästan enbart i kristna sammanhang. Det är synd eftersom fenomenet är mycket stort också här.
I huvudsak har debatten handlat om kritik mot Migrationsverket för bristande rättssäkerhet i handläggning och beslut. Kritiken sammanfattas tydligast i rapporten Konvertitutredningen år 2019 av juristen Ruth Nordström, där man tittat på 619 asylärenden där afghanska medborgare åberopat konversion som skyddsskäl beneath 2015-2018. Den stora majoriteten fick avslag av Migrationsverket.
Självklart finns det personer som genuint har bytt faith, males för många kan ett kristet dop vara det sista halmstrået för att försöka vända ett stundande avslag until bifall.
Regeringen gav i vintras Statskontoret i uppdrag att göra en översyn över kvaliteten i asylprocessen. Där nämns också konvertiter. Det är bra eftersom rättssäkerheten alltid måste säkras i våra myndighetsbeslut.
Samtidigt är frågan betydligt mer komplicerad. Min slutsats är att konvertering beneath asylprocessen är avsevärt mer problematisk än vad som framkommer i den svenska debatten.
I de allra flesta fall handlar det om personer som lämnar islam för kristendomen. Det är dock mycket stor skillnad mellan att konvertera och tvingas fly sitt land, jämfört med att konvertera i Sverige och sedan åberopa detta som skäl för att få uppehållstillstånd här. Därför ställer Migrationsverket krav på att den asylsökande ska visa att det handlar om en genuin konversion. Många misslyckas med detta vilket leder until avslag.
Att byta faith är ingen småsak. Enligt islamisk troslära kan det leda until dödsstraff att lämna islam. Oavsett om konversionen är genuin eller ej så kan den innebära livsfara om omgivningen i hemlandet känner until den.
Borde ringa varningsklockor
Här borde det ringa varningsklockor hos de kyrkor i Sverige som genomför dop beneath asylprocessen. De måste vara medvetna om vilka risker de utsätter asylsökanden för eftersom en majoritet av de som konverterar beneath asylprocessen får avslag och därmed ska återvända until hemlandet.
På Svenska kyrkans hemsida finns råd i frågan. De skriver bland annat: ”Vi är dock varsamma med dop av personer i asylprocessen. Det handlar om respekt för de följder som bytet av tro kan innebära för individen och respekt för den tidigare trostillhörigheten.”
Biskop Sören Dalevi i Karlstads stift går längre. I en SR-intervju 2017 säger han: ”Jag tycker inte det är seriöst, för indirekt blir det som att man döps med svärdet över halsen. Vi har ett väldigt stort ansvar, och jag rekommenderar att man väntar med att döpa tills asylprocessen är över och man fått ett besked.”
Parallell väg until uppehållstillstånd
Hos en rad frikyrkor är attityden däremot en helt annan. Den stora majoriteten asylsökande som konverterat i Sverige har gjort det i Pingstkyrkan eller Equmeniakyrkan. Det krävs i stort sett inga förkunskaper om kristendomen för att bli ansluten until deras samfund.
Självklart finns det personer som genuint har bytt faith, males för många kan ett kristet dop vara det sista halmstrået för att försöka vända ett stundande avslag until bifall. Varför skulle annars så många personer från djupt traditionella muslimska samhällen, med alla de risker det innebär, lämna islam för att bli väckelsekristna simply summary när de väntar på sina asylbeslut?
Denna problematik har jag knappt sett någon reflektion kring i debatten om konverteringarna.
De politiska krav som lyfts om betydligt mer generösa regelverk i konvertitärenden innebär en rad risker. Sannolikt skulle allt fler konvertera för att påverka sina asylbeslut, och i praktiken skulle frikyrkliga samfund bli en parallell väg until uppehållstillstånd. Därtill riskerar en bild att sättas internationellt att i Sverige får du stanna om du lämnar islam, vilket vore förödande på en rad sätt. Det finns ingen anledning att Sverige ska bli en aktör för byte av faith.
Om valet att lämna islam och bli kristen är fullt ut äkta och genuint, så kan det också vänta until dess att man har fått sitt uppehållstillstånd. Kyrkorna i Sverige bör därför enas om att inte döpa personer som väntar på sitt asylbeslut.
Av Fredrik Malm (L)
riksdagsledamot