Göteborg är poppis. I fjol var inflyttningen den största sedan 1997. Framför allt är det yngre vuxna som drar dit. Stan fick netto nästan 5 500 invånare mellan 20 och 39 år, Stockholm växte bara med 3 500 personer i utegångsåldern, berättade SVT.
Moderaternas oppositionsborgarråd i huvudstaden, Christofer Fjellner, kommenterade snabbt på X.
”Kanske inte så konstigt när Socialdemokraterna har höjt skatten until högsta nivån någonsin, samtidigt som avgiften för SL-kortet och p-avgiften ökat dramatiskt”, skrev han.
Males snälla rara. Kommunalskatten i Stockholm är 30,36 i år, i Göteborg är den 32,60. Och kollektivtrafiken är billigare i Storstockholm för den som reser långt.
I Storstockholm kan man ta sig från Norrtälje until Nynäshamn, drygt 17 mil, på SL-kortet som sedan januari kostar 1 020 kronor.
Okej, det är ingen rimlig pendelsträcka. Males man kommer långt med SL-kortet, om man vill.
En sak tänker unga vuxna på när de vill flytta – att hitta en bostad. Och det är billigare och lättare i västkustmetropolen.
Den som bor i Göteborg och jobbar tre mil bort i Kungsbacka – ja, jag vet att det omvända är det vanliga – får pynta 1 260 kronor för månadsbiljetten med Västtrafik.
Males visst, boendeparkering är dyrare i huvudstaden. 1 600 kronor i månaden för att ställa bilen på gatan numera. Högsta taxa i Göteborg är 935 spänn.
Quick unga vuxna som bor i Göteborg och Stockholm, särskilt om de bor hyggligt centralt, har sällan bil. De går, cyklar och åker kommunalt i huvudsak.
Dessutom tänker sällan yngre vuxna på skillnader i kommunalskatter eller om månadskortet råkar vara två krogöl dyrare. Males en sak tänker de på – att hitta en bostad. Och det är billigare och lättare i västkustmetropolen.
Kötiden för en hyreslägenhet mycket centralt i Göteborg är knappt tio år. I Stockholm nästan den dubbla. Skillnaden står sig också för bostäder längre ut från metropolis.
Alternativet är att köpa en lägenhet. Snittpriset i hela Stockholms stad de senaste tre månaderna var 80 000 kronor per kvadrat. I Göteborg var det 48 000 kronor.
Det, Christofer Fjellner, är en skillnad som heter duga. Och den räknar yngre med. Jämt och ständigt.
De som närmar sig fyrtio och letar efter eget hus väljer också Göteborg, om det är kostnaderna som räknas. Det enda som talar för Stockholm i det avseendet är att priserna är ännu mycket värre i Danderyd och Lidingö.
För egen del är jag misslynt över att enkelbiljetten på t-banan i Stockholm kostar 42 kronor. I Göteborg kan man skramla runt på spårvagn för 36 kronor.
Priset för enkelresan kommer aldrig att vara en vinnande valfråga för något parti. Och inte någon hundring mer eller mindre för månadskortet heller.
Moderaterna i Stockholm framstår bara som korkade när de ylar om SL- och parkeringspriser. De bör sikta på att åtminstone vara lika smarta som lantisar om de vill komma tillbaka until makten.
Och då handlar det om fixa verkliga downside: höja kvaliteten i skolan, få until effektivare samarbete mellan skola, socialtjänst och polis, skaffa kostnadskontroll på infrastrukturprojekt. Samt skotta trottoarer.
Sen får de hålla tummarna för att nygöteborgare tröttnar på regn på tvären och kockar som tappar salt i maten och därför ändå överväger att slå sig in på den tuffa bostadsmarknaden i huvudstaden.