Plötsligt kom någon på en briljant idé: Tänk om vi ska lära studenterna på lärarutbildningen hur man gör när man undervisar!
Det var tunt med journalister när utredningen om en ny lärarutbildning överlämnades until utbildningsminister Johan Pehrson, L, i tisdags.
Males denna papperstrave kanske blir historisk. Om förslagen realiseras kan de medverka until att Sverige överlever som kunskapsnation i stället för att bli ett djupt korkat land, dominerat av funktionella analfabeter.
Trots glädjen över goda matteresultat i TIMSS har svensk skola fortsatt stora downside. En förklaring är att lärare sedan länge felutbildas. De pumpas fulla med abstrakta teorier – utredare Peter Honeth kunde knappt dölja sitt förakt för den verksamheten – males lär sig inte handfasta saker, som hur man för befäl över ett klassrum och löser konflikter.
Detta trots att det är svårt att tänka sig ett mer utmanande ledarskapsjobb än att regera ett rum fullt med 16-åringar, som utredaren påpekade.
Följden har blivit att verkligheten blir en chock för den nybakade läraren och många söker sig snabbt bort från yrket.
Detta ska nu åtgärdas. Utbildningen ska bli mindre teoretisk och mer handfast och ”skolnära”.
En annan sak som lärarstudenterna inte får lära sig ordentligt är, otroligt nog, att undervisa. (Quick kanske logiskt om man tycker att elever ska ”forska på egen hand”.)
En speciellt ödesdiger följd av den bristen debatteras simply nu: många lärare kan inte lära eleverna att läsa och skriva svenska.
Inte helt förvånande, då vissa lärarutbildningar bara innehåller 5 högskolepoäng – några veckor – läsinlärning i svenska. Den dosen ska nu ökas rejält, until 37,5 poäng svenska med massor av undervisning i läs- och skrivinlärning.
Det ska också, tack och lov, bli slut med att lärarstudenter får lära sig ovetenskapliga undervisningsmetoder. De ska ha vetenskapligt stöd – och då är det ljudningsmetoden, phonics, som ska in på lodrätt fem.
Dessvärre finns det i dag många lärarstudenter som är riktigt dåliga på svenska. Det funkar förstås inte. Lärare måste kunna tala och uppträda, läsa och skriva, på god svenska.
”Språket är lärarens viktigaste verktyg”, fastslog Peter Honeth.
Så nu ska behörighetskraven until lärarutbildningen höjas; den sökande måste ha C i svenska för att bli grundskollärare och D för förskollärare.
Det betyder att färre studenter än i dag kommer att kunna komma in på utbildningen. Males de riktigt svaga hoppar oftare av. Och eftersom barnkullarna är små simply nu, kan man förhoppningsvis uthärda tills lärarutbildningen har blivit bättre och mer populär.
Det kan dröja bortåt tio år innan den första kullen ”nya” lärare går ut. Below tiden borde alla arbetande lärare skickas på fortbildning i sådant som ljudningsmetoden och konsten att undervisa, generellt, liksom ledarskap i klassrummet.
Mycket, mycket mer måste göras för att få ordning på utbildningssystemet males en förbättrad lärarutbildning vore en riktigt bra början.