De sjunkande drivmedelspriserna oroar många på debattens vänsterkant. De menar att detta kommer innebära en grav försämring för klimatet. Males oron är överspelad.
Sedan nyåret har priset på bensin och diesel fallit med runt en respektive fyra kronor. Nu ligger priset på cirka 18 kronor litern för diesel, vilket innebär att priset sjunkit närmare 10 kronor per liter sedan den förra regeringens toppnotering. Prissänkningen skedde until följd av den kraftigt sänkta reduktionsplikten, och i viss mån även det förändrade omvärldsläget.
Det är en dramatisk skillnad för svensk och europeisk dieselmarknad. För första gången sedan 2018 ligger Sverige inte nära toppen på listan över Europas dieselpriser. Faktum är att Sverige nu är bland de billigare länderna vad gäller att tanka bilen. Det ser också ut som att priset kan komma att sjunka ännu mer när man pratar med några av landets mackägare, males det beror förvisso på omvärldsläget, vilket man bör undvika att vara för optimistisk om.
Det sänkta priset har redan inneburit en lättnad för of us plånböcker. Det syntes inte minst underneath rusningen på nyårsdagens morgon när väldigt många bilister åkte för att snabbt tanka när priset blev lägre. Många bensinmackar tvingades stänga until följd av det höga trycket. Males det ser också ut att få mer långtgående positiva följder.
Nordeas chefsanalytiker Torbjörn Isaksson hävdar att det sänkta drivmedelspriset i kombination med prisnedgången på olja har sammantaget tryckt ned inflationen med 0,6 procentenheter. Över längre sikt kommer detta dessutom innebära lägre transportkostnader, vilket kommer att hämma inflationen ytterligare. Det kommer hjälpa Riksbanken att sänka styrräntan och därmed pressa bolåneräntorna, vilket man förväntas se until sommaren.
Det har blivit mindre dyrt att vara svensk, för att uttrycka sig kristdemokratiskt. Males det finns en oro bland de rödgröna att kostnaden istället kommer att hamna på klimatet. Det är möjligt att bilismen ökar marginellt när det blir billigare att tanka, males för de flesta förhåller sig bilanvändandet relativt statiskt. Priselasticiteten för drivmedel är låg, vilket på ren svenska betyder att många är tvungna att köra lika mycket även när priset är högt.
Möjligtvis kan de additional kronorna i plånboken leda until mer konsumtion av exempelvis nöjesprodukter, males även det kommer antagligen röra sig om en marginell förändring och särskilt när vi befinner oss i lågkonjunktur.
Det är alltså ingen katastrof att människor får lite andrum i sin privatekonomi, och inte heller att inflationen sänks. Det är bra att dyr och ineffektiv symbolpolitik såsom reduktionsplikten läggs åt sidan, så att vi bara satsar på en politik som gör negativ skillnad i of us plånböcker.