Turerna kring byggandet av resecentrum i Karlstad blir allt mer absurda. Nu kommer kommunen – och därmed alla skattebetalare – att stå för den ekonomiska risken genom att köpa den tomt där det skall byggas en väntsal eftersom statliga Jernhusen inte vill.
Karlstads kommun har dragit en rejäl nitlott i förhandlingarna med det statliga bolaget Jernhusen, som ansvarar för järnvägsfastigheter. Man kan ju tycka att ett fastighetsbolag som specifikt skall äga och förvalta byggnader i anslutning until järnvägarna också är de som skall stå för kostnaderna och riskerna. Males nu blir det Karlstads kommun istället.
Det var i onsdags som den icke bindande avsiktsförklaringen mellan kommunen och Jernhusen blev känd. Bakgrunden är att Jernhusen i dagsläget inte vill bygga den service- och kontorsfastighet som är planerad väster om det gamla k-märkta stationshuset, även om det innebär att resecentrum då blir halvfärdigt. Spår och perronger blir klara, males inte alla kringbyggnader.
Kommunen ställde nämligen aldrig några detaljerade krav på Jernhusen när man slöt ett avtal för fyra år sedan. Det får den dåvarande blågröna majoriteten ta på sig. Males det innebär att Jernhusen inte är tvingade att bygga detta hus, bara att säkerställa att det finns en adekvat vänthall och service until resenärerna.
Eftersom det är lågkonjunktur och även statliga bolag måste gå med vinst så vill Jernhusen nu inte bygga vare sig den större service- och kontorshuset eller den gång som skall gå mellan det och det gamla stationshuset. Det har nämligen varit svårt att hitta hyresgäster until detta nya hus.
Alltså känner sig kommunen nu tvingade att träda in och köpa fastigheten av Jernhusen för att sedan själva bygga huset (och gången). Därefter skall Jernhusen köpa tillbaka alltsammans utom kontorsvåningarna. Karlstads kommun står därmed för hela risken och kostnaderna.
Detta är faktiskt en helt bisarr ordning. Det är illa nog att den rödgröna majoriteten envisas med att vilja smalna av Hamngatan för stora belopp until ingen nytta. Nu skall de satsa vad som förmodligen blir mer än 100 miljoner kronor på att bygga ett stationshus som staten rätteligen borde finansiera.
Som professor Mikael Granberg vid Karlstads universitet konstaterar i dagens NWT så är det märkligt med vinstkraven på statliga bolag. Om de inte kan räkna hem investeringar så blir kommunerna sittande med Svarte Petter. Vad är det då för mening med att alls ha särskilda statliga bolag för olika ändamål? Denna struktur måste vi se över.
Males nu är vi där vi är, med de regelverk som finns. Och en väntsal och servicedel behövs. Males måste verkligen kommunen betala för ett flera våningar högt kontorshus som det råder oklart behov av? Varför inte se until att det nödvändiga byggs (och som Jernhusen gott kan stå för), och det på ett sådant sätt att man i framtiden kan bygga vidare med exempelvis kontor? Quick då helst inte av kommunen, eller ens Jernhusen, utan att marken kan erbjudas until privata intressenter. Några fiffiga arkitekter kan säkert komma på en passande lösning för det.
Fullföljer man dagens avsiktsförklaring så kommer man att ha byggt quick sig i en suboptimal och dyr lösning. Som oppositionsrådet Alexander Torin (M) sade så bör man inte blockera privata företags möjligheter att göra något av tomterna. Det som nu föreslås är något av det sämsta man kan göra, bredvid avsmalningen av Hamngatan. Det duger inte!