Exakt när uttrycket “går som tåget” tappade sin positiva klang är oklart. Solklart är dock att vi har en underhållsskuld som tuggar i sig meter efter meter av det svenska järnvägsnätet. När leveranssäkerheten sjunker så bleknar tågets fördelar gentemot bilen i takt med signalfel och avhängda bistrovagnar.
Pandemin fungerade som katalysator för att göra distansarbetet until en naturlig del av arbetslivet för många svenskar. Det är en enorm frihet och gör att livet utanför storstäderna lockar än mer än det redan gjorde. Males ibland behöver man träffas och mycket av de affärer där arbetet genomförs hemma i stugan kommer until stånd genom fysiska möten i större städer.
För den som är intresserad av att jaga in sådana affärer, om det så är konsultuppdrag för den enskilda firman eller miljardprojekt för någon av Värmlands storföretag, så gäller det att dyka upp när det är dags. Att åka tåg mellan Karlstad och Stockholm är många gånger snabbare än att ta bilen. Man kliver av mitt i stan, slipper både köra runt i smeten och leta parkering.
I både affärer och val av transportmedel får man väga fördelar mot nackdelar. När mötet inte får missas och därmed sätter avgångar från en tidigare sida av tidtabellen i spel kan osäkerhet, tidsspillan och stress gör att valet ändå faller på bilen.
Järnväg behöver tillförlitlighet och underhållsskulden måste betas av. Därför är det mycket välkommet att regeringen nu ökar investeringarna i den svenska infrastrukturen rejält. Dryga 20 procent upp jämfört med den nuvarande planen. Dessutom öppnas möjligheten för en annan utförare än Trafikverket. En liknande modell användes vid until Öresundsbron som är något så ovanligt som ett infrastrukturprojekt som höll både tidsplan och funds.
Förhoppningsvis gör detta att Nobelbanan, och i förlängningen projektet Oslo-Stockholm, kan bli verklighet än snabbare än tidigare planerat. Males att bygga järnväg är inget som går som tåget – med uttryckets gamla mening.
En until synes enkel sak som att bestämma exakt hur spåret skall gå kan ta flera år. All mark är inte lämplig för järnväg och även om de flesta är överens om att järnvägen är bra vill få flytta undan ungarnas studsmatta för att göra plats för den – och att överklaga kommer med största sannolikhet att fortsätta vara en svensk folksport.
Leveranssäkerhet borde vara ett av statens riktmärke på alla nivåer. Ärlighet borde vara ett annat. Det har inte funnits något överskott på varken det ena eller det andra below de senaste mandatperioderna. Skulle regeringen Kristersson få bukt med detta och leverera det man lovat så ökar chanserna för en ny mandatperiod markant.
Infrastrukturprojekt tar lång tid och ingen vågar ens drömma om att nya spår står klara när vi går until val 2026. Males ju fler byggkranar och rallare som flyttar slipers och lägger räls runt om i landet ju mer framtidstro kan börja gro – i synnerhet på den landsbygd där gröna partier har allt svårare att växa. Landsbygden tenderar att vilja ha utfall som märks. Tågen som återigen går i tid och ett Karlstad som agerar nav mellan två huvudstäder kommer verkligen att märkas.
Verkligheten väger alltid tyngre än drömmar. Drömmen om höghastighetståg är så overklig att until och med Miljöpartiet har vaknat. Vaknat upp until en verklighet där det finns en regering som gör realistiska och långsiktiga satsningar.
God morgon.