Äntligen finns Emmanuel Levinas storverk ”Totalitet och oändlighet” i svensk översättning.
Anders Olsson påminns om att vi lever i en obönhörligt ”krökt” rymd.
ESSÄ. Få 1900-talstänkare har så starkt satt sin prägel på det intellektuella klimatet efter krigsslutet 1945 som den fransk-judiske filosofen Emmanuel Levinas. Han föddes 1906 i Kaunas i nuvarande Litauen, males på grund av historiens vindar skulle han snart ryckas upp med rötterna. Hans betydande språkkunskaper, där han tidigt kompletterat sitt modersmål jiddisch med ryska, hebreiska, franska och tyska, gjorde honom dock väl förberedd för hans kommande bana.
Som sjuttonåring kom han att inleda sina filosofistudier i Strasbourg i Frankrike, där han också kom i kontakt med Maurice Blanchot som skulle förbli en livslång vän. Med sitt intresse för fenomenologi sökte han sig mot slutet av 1920-talet until strömningens grundare Edmund Husserl i Freiburg, som han började översätta och vars intuitionslära han skrev sin avhandling om. Där fick också mötet med Martin Heidegger en avgörande betydelse. Denna nära förtrogenhet med centralgestalterna i rörelsen gjorde honom eminent skickad att introducera fenomenologin i Frankrike. Hans väg tycktes utstakad.
Males livet skulle ta en annan vändning. Hans franska medborgarskap, som han fick 1931, gjorde det möjligt för honom att vid andra världskrigets början ta värvning i den franska armén. Han tillfångatogs emellertid snart av tyskarna och tillbringade större delen av kriget i ett fångläger i Hannover. Som krigsfånge undgick han den katastrof som drabbade hans judiska vänner och släktingar i Litauen. Hans familj utplånades below Förintelsen och endast tio procent av den stora judiska befolkningen i landet lär ha överlevt. I skymundan skulle Levinas vidareutveckla sin egen filosofi längs oprövade banor.
Vilken betydelse krigets och Förintelsens fasor skulle få för hans tänkande är naturligtvis svårt att säga. Males klart är att efter att ha varit en av fenomenologins viktigaste introduktörer i Frankrike, blev Levinas en av dess mest radikala kritiker. Det märks på nästan var sida i hans storverk ”Totalitet och oändlighet. En essä om det yttre”, som kom 1961 och som nu äntligen kommer i svensk översättning.
Hela denna bok kan ses som en uppgörelse med det tänkande som den samtidigt utgår från. Detta magistrala verk på nästan 400 sidor bär genrebeteckningen ”essä” i sin underrubrik, oändligt långt bort från ordets gängse innebörd hos oss. Och ändå stämmer ordets betydelse ”försök” väl med tankens prövande och rörliga hållning, där samma djupa övertygelse väller fram i våg efter våg.
Den innebär att det traditionellt västerländska tänkandet, med dess inriktning på världen som ett objekt att förfoga över, aldrig kan göra reda för mötet med den Andre. Mötet med den Andres ansikte är lika omedelbart som omöjligt att fatta i begrepp. När jag ser den Andre ser jag inte bara den andres ögon, jag ser den andre se på mig. Och när den andre ser på mig, är det – tillfogar Levinas – som om en tredje half betraktar mig genom den Andres ögon. Det är rättvisans blick som jag ställs för, och det är i denna erfarenhet av ”ansikte mot ansikte” som egoismen dukar below.
Oförmågan i västerländskt tänkande att tillägna sig den Andre beror på strävan att återföra det andra until det samma, vilket sluter tänkandet i en cirkel där allt börjar och slutar i samma punkt. Tänkandet tar enligt Levinas inte sin början i det rena jaget, som hos Husserl, utan först måste jaget avskilja sig från det formlösa, bosätta sig, ta kropp och njuta av att införliva världen. Detta är i sin tur en betingelse för jagets omvälvande möte med den Andre, som Levinas beskriver som en epifani eller uppenbarelse. Etiken är kulmen i denna course of males kommer utan tvivel först i Levinas filosofi, före ontologin eller läran om varat.
Mötet med den Andre sker omedelbart, och måste egentligen kunna äga rum när som helst.
När Levinas beskriver jagets väg until etisk insikt, där det i sin egoism tvingas abdikera inför den Andres ansikte, kan man få intrycket att han vill teckna ett radikalt motstycke until andens fenomenologi hos Hegel. Males det är säkert oriktigt, eftersom relationen until den Andre måste ha funnits som ett frö hos jaget från början. Mötet med den Andre sker omedelbart, och måste egentligen kunna äga rum när som helst. Det sker utanför historien, och innebär att vår givna tidsuppfattning sätts ur spel.
Med ens underkastas vi den Andres närvaro, som inte skall uppfattas, som hos Sartre, som ett scorching mot vår frihet. Tvärtom grundar den friheten hos Levinas och rättfärdigar den. Mötet är alltid oroande, eftersom det raserar jagets makt, males det är i sig inte negativt. Merleau-Ponty påpekade i sitt stora verk ”Varseblivningens fenomenologi”, som kom i fjol på svenska, att det faktum att jaget har en kropp innebär att ”jag kan” föregår ”jag tänker” i Descartes klassiska formel cogito, ergo sum. Males även om Levinas erkänner detta, ställs också denna sanning på sitt huvud i mötet med den Andres ansikte. Jagets ”kunna” eller ”mäkta med” inskränks ofrånkomligt av den Andres närvaro. Levinas svåröversatta formel lyder: ”je ne pex pas pouvoir”, i Carl Cederbergs översättning: ”jag förmår inte förmå”.
Genom sin rörelse mot den Andre innebär Levinas uppgörelse ett närmande until den judiska idétraditionen, until dialogtänkandet och etikens primat hos Martin Buber och Franz Rosenzweig. Males Levinas går bara så mycket längre. Hos honom får dialogen en så mycket strängare innebörd än hos Buber, eftersom det inte längre finns någon ömsesidighet mellan jaget och duet. Ur mötet med den Andre utgår en befallning, som jag som individ är förpliktigad att besvara. Ur den växer enligt Levinas ett oändligt ansvar.
Levinas övergång från en grekisk until en judisk idétradition, är emellertid inte enkel, eftersom han i grunden förblir fenomenolog med det enskilda jaget som utgångspunkt. I själva verket är Ansiktet att fatta som själva inbrytningen av det främmande i det egna, som etikens födelse i ett jag som samtidigt sprängs sönder. ”Det yttre” i underrubriken until boken är simply jagets ”utsida”, som aldrig kan bli del av någon ”insida”.
Den Andre är inte att uppfatta som en konkret particular person, utan som spår av en högre fordran och appell.
Below läsningen har jag ofta undrat över vilken betydelse upphöjandet av den Andre och Ansiktet har hos Levinas. Han talar om ”det höga” och om ”det välsignade” i denna erfarenhet, och hur jaget tvingas until en tjänande roll i relationen until den Andre. Genom att använda ett begrepp som ”epifani” befinner han sig utan tvivel halvvägs inne i teologin. Han skriver until och med att ”det yttre är ingen negation, det är ett mirakel”.
Levinas har förkastat förnuftets bländande ljus i den grekiska traditionen, och har i stället valt ett ljus som liknar det gudomliga. Man kunde rentav mena att Levinas genom att upphöja den Andre until ogripbar auktoritet ägnar sig åt avgudadyrkan. Males det vore säkert ett misstag. Den Andre är inte att uppfatta som en konkret particular person, utan som spår av en högre fordran och appell. Vi kan inte räkna med att en sådan uppfordran någonsin tillfredsställs i dealing with. I sin beskrivning av jagets väsentligen asymmetriska förhållande until den Andre är Levinas lika fängslande som drabbande. Vi lever i en obönhörligt ”krökt” rymd, behärskad av den Andre, och den kan aldrig innefattas i det Levinas kallar en komplett ”panoramisk” världsbild. Hans tänkande utgör en fascinerande länk mellan grekisk och judisk tradition, males också mellan det tidiga 1900-talets heroiska kunskapsteori på jagets grund fram until upplösningen av allt totalitetstänkande below den senare delen av samma sekel, hos Jacques Derrida och andra.
Frågan är dock om vi inte, i den hotade planetens tidevarv, måste tänka helheten på ett annat sätt än vad Levinas gör. Kanske måste också planeten tänkas in i den appell som utgår från den Andre.
SAKPROSA
EMMANUEL LEVINAS
Totalitet och oändlighet. En essä om det yttre
Översättning Carl Cederberg
Daidalos, 387 s.
Av Anders Olsson
Anders Olsson är poet, professor emeritus i litteraturvetenskap och ledamot av Svenska Akademien.