Linkedin har nu presenterat sin första AI-agent, Hiring Assistant. Tanken är att assistenten ska kunna hjälpa till att rekrytera ny private through det Microsoft-ägda sociala medier-nätverket genom att ta över de mer repetitiva delarna av jobbet i kind av tidskrävande administrativa uppgifter.
Hiring Assistant ska kunna hjälpa mänskliga rekryterare genom att antingen utgå från en platsannons eller hjälpa dem generera en från början genom instruktioner. AI-agenten kan därefter hitta lämpliga kandidater och ta fram ett första urval som kan granskas närmare. Hiring Assistant kan också ställa standardiserade frågor till dem, som att verifiera att de kan komma in till kontoret ett visst antal dagar i veckan.
AI-agenten är tränad på Linkedins knowledge med över en miljard användare, 68 miljoner företag och 41 000 kategoriserade färdigheter. Den ska även kunna lära sig genom suggestions från användaren. Techcrunch skriver att Hiring Assistant inledningsvis kommer att vara tillgänglig för utvalda kunder i kind av större företag som AMD, Canva, Siemens och Zurich Insurance coverage. AI-agenten kommer därefter att bli tillgänglig för fler användare underneath de kommande månaderna.
I en kommentar till Techcrunch säger Linkedin att Hiring Assistant snart också kommer att utökas med fler funktioner, som stöd för meddelanden och schemaläggning av intervjuer, och möjligheten att hantera uppföljningar när kandidater har frågor innan eller efter en intervju.