Författaren, poeten och dramatikern Lotta Olsson får Expressens barnkulturpris Heffaklumpen. Med över 50 skrivna barnböcker strävar hon nu efter det raka i språket.
– Jag har gått mot en allt större enkelhet. Det ska vara lättförståeligt och lättläst, inte tillkrånglat.
Kristin Lundell knackar på dörren och stiger in i hemmet på Östermalm, en plats som kittlar fantasin.
EXPRESSENS KULTURPRISER. Lotta Olsson bor summary så som man vill att en barnboksförfattare ska göra. I lägenheten invid Karlaplan i Stockholm har vartenda rum sin egen personlighet. Glöm vitt och anonymt, här samsas mönstrade tapeter med en guldtapet i taket (!) i vardagsrummet och så djur överallt. Endast ett av dem är levande (katten Sniff) males där finns också mjukisrådjuret Sam, en guldkrokodil som dinglar från taket i köket där en tovad höna slagit sig ned ovanpå kylskåpet. Jag vill bli fem år igen och komma på besök. Det var hit som Lotta Olsson, och sonen Fredrik 19, flyttade efter att maken Ulf Nilsson – också han hyllad barnboksförfattare – gått bort underneath hösten 2021. Hans näsa, skulpterad i marmor, hänger nu på en vägg i vardagsrummet, males var Ulf Nilssons Heffaklumpen som han mottog 1984, är vet hon inte. Tur att Lotta Olsson nu får sin egen.
– Ja, det här priset vill man ju ha! Det är 25 år sedan jag debuterade som barnboksförfattare och jag har i princip inte fått några stipendier eller pris för mitt barnförfattarskap. Det kanske är baksidan med att jag varit i olika genrer och inte bara uttalad barnboksförfattare. Males jag är väldigt, väldigt glad för mitt pris.
Lotta Olsson framför mjukisrådjuret Sam som hon köpte i vuxen ålder.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Jag började räkna hur många böcker som du gett ut, males så slutade jag. Vet du själv hur många du skrivit?
– Nej, jag vet inte riktigt, det är många nu. Jag brukar säga lite slappt att det är kring 50 males det har jag sagt i några år. De flesta böcker är ju inte så långa, och det är en hel del bilderböcker.
Muggen. Vatten.
Stolen. Glass.
Säger katten?
Saxen vass.
Från ”Så växer världen” (2020), illustrationer av Maria Nilsson Thore
MOTIVERING
Hon ser världen i ett sandkorn och barnet mitt bland stjärnor. De allra minstas värld blir plötsligt stor. Mmm, hjärtat säger vroom – det känns i hela kroppen när en mästare skriver vers.
Lotta Olsson får Expressens barnbokspris Heffaklumpen 2024
Juryn består av Therese Bohman, Gunilla Brodrej, Dan Hallemar, Sven Olov Karlsson, Anna Hellgren och Margareta Sörenson.
Att böckerna är korta, och i vissa fall bilderböcker, betyder dock inte att det ligger mindre tanke bakom dem. Att skriva för barn är att inte vara slösaktig med orden. Det är som poesi, att varje ord betyder något för helheten. Tar man bort ett ynka ord förändras hela meningen. Det är inte alls överraskande att det var med poesi som Lotta Olsson debuterade 1994. Då var hon ung och svår, skrev smalt och ville gärna visa hur avancerade ord hon kunde och hur beläst hon var.
– Males jag har gått mot en allt större enkelhet. Också i mitt skrivande för vuxna. Nu vill jag skriva lätt! Det ska vara lättförståeligt och lättläst, inte tillkrånglat.
Lotta Olsson har skrivit poesi, översatt Tolkiens verser och skrivit för vuxna. Males det är för sina barnböcker som hon nu prisas.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON
De korta texterna i barnböcker påminner så mycket om musik, det liksom hörs när det haltar.
– Ja, inte minst där det rimmar. Jag är inte särskilt musikalisk alls males jag har en känsla för rytm och melodi. Vi har en stark custom av rimmade barnböcker i Sverige och många verkar tro att det räcker om det rimmar lite godtyckligt på slutet. Males rytmen är så mycket viktigare än rimmet. Och hittar man inte ett bra rim får man stryka och göra om. Man måste vara jättesträng för att det ska bli bra.
Andas in – och hjärtat slår,
som en motor, går och går.
Från den allra första dagen
och de första andetagen,
ända tills det säger stopp.
För att andas krävs en kropp.
Från ”Kroppen” (2024). Illustrationer av Olof Landström
Until Östermalm flyttade Lotta Olsson efter att maken, barnboksförfattaren, Ulf Nilsson gått bort 2021.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Lotta Olsson hoppade av gymnasiet
Lotta Olsson föddes 1973 i Helsingborg.
Hon hoppade av gymnasiet för att i stället börja skriva på Helsingborgs dagblads kulturredaktion. Debuterade som poet 1994. Skrev sin första barnbok, ”Prata persilja”, 1999. Har sedan dess gett ut 50 böcker för barn.
Har gett ut åtta böcker – poesi, prosa och dagsverser – för vuxna.
Är ordförande i Lennart Hellsing-sällskapet.
Jobbar också som översättare och har bland annat översatt verser av Tolkien. Har gjort en nyöversättning av monologen ”Gertrude Stein”, med Johan Rabaeus i rollen som Stein, som har premiär 9 mars på Dramaten.
Lotta Olssons senaste utgivna bok är ”Kroppen”, hennes fjärde samarbete med illustratören Olof Landström – också han Heffaklumpen-prisad! – som gavs ut i slutet av förra året. ”Kroppen” är ett existentiellt mästerverk i all den där enkelheten som Lotta Olsson sa att hon numera alltid strävar efter att skriva. Det är en bok om hela det liv som ryms i allas våra kroppar och idén föddes medan maken Ulf Nilsson var dödssjuk i most cancers.
– För mig var den tiden en hisnande insikt om hur mycket vi är våra kroppar. Förut hade jag prioriterat intellektet och mer sett kroppen som ett transportmedel för hjärnan. Males när man lever bredvid en sjuk och döende människa blir det så tydligt. När kroppen släcker ner släcks alla våra begär ner. Och det är begären som är livet.
Det är som att du med texterna i boken ställer hela livet på sin spets, och sedan borrar du ner den spetsen mitt i hjärtat.
– Det var fint sagt. Ulf och jag delade den här upptagenheten av döden. Det var ett gemensamt intresse som också han utforskade i sitt författarskap och som vi pratade så oerhört mycket om. Kanske för att åldersskillnaden mellan oss var så stor, han var ju 25 år äldre än jag.
Det känns som att det finns en komedi här: två barnboksförfattare som är besatta av döden.
– Haha, ja. Jag har alltid varit väldigt upptagen av döden. När jag var ung var det på ett ganska koketterande sätt; ”jag är inte rädd för att dö” och det är man ju inte när man är 16-17 år. Males på senare år har döden varit så jättenära och jag har varit både frustrerad och förtvivlad över att den finns. Jag har varit så rädd för den. Eftersom det varit en fråga som jag själv varit så upptagen med har det blivit så att jag skriver om den.
Barn vill ju också gärna prata om döden. Det finns inget som är så jobbigt som när de ska fråga en om det.
– Ja, det skulle väl vara när de börjar fråga om intercourse i så fall. Males jag tror att vi alla gör oss en otjänst genom att blunda för döden. Det är ju ett grundvillkor för vår existens.
Hon jobbar alltid hemifrån. Beneath småbarnsåren hade hon och maken ett kontor som de båda bråkade om att slippa gå until.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Tidigare pristagare av Heffaklumpen
2023 Melody Farshin
2022 Dalija Acin Thelander
2021 Emma Adbåge och Lisen Adbåge
2020 Erik Ekstrand
2019 Jenny Jägerfeld
2018 Gunilla Lundgren
2017 Per Gustavsson
2016 Jojje Wadenius
2015 Frida Nilsson
2014 Sven Nordqvist
Lotta Olssons författarskap är lika brett som det är snirkligt. Hon skriver för vuxna och barn i former av poesi, dramatik och prosa, och har även skrivit texter i musikaliska samarbeten med Jojje Wadenius, Frida Hyvönen och Amason. Hon har ställt sig själv i mitten av en bok – ”Jag som är kvar” (2023), en bok skriven för en vuxen publik, som handlar om hur hon som nybliven änka finner en plötslig ardour mitt underneath det första så omtalade sorgeåret. Males hon låter också en myrslok och en hasselmus, en hundvalp och några övergivna leksaker på en vind få bära historien. Allt och alla verkar kunna få rum att virvla runt i det universum som rör sig i Lotta Olssons huvud. Själv kan hon se några röda trådar, åtminstone i berättelserna som hon skrivit för barn.
– Jag kan se några teman som är återkommande, och det är inte bara döden, utan också andra som är mer eller mindre tydliga. Jag har en älsklingstanke som nog återkommer på ett eller annat sätt; den här vetskapen om att vi lever i samma värld males ändå i olika. Som i ”Mitt bland stjärnor”. Som jag först skrev som en hyllning until livet efter att min mamma dött. Jag läste den på hennes begravning och efteråt frågade folks om det var en bok. ”Jag vet inte” sa jag, ”kanske är det en barnbok”.
Lotta Olsson och sonen Fredrik, 19, hemma i köket.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Träden på savannen anar
ingenting om frusna granar.
Knappast någon sjöhäst tror
på en värld där det bor kor.
Från ”Mitt bland stjärnor” (2016) Illustrationer av Olof Landström
Är det svårt att hålla isär det skrivande som är för vuxna och det som är för barn?
– Det handlar ju om ord och ämnesval, att jag använder olika slags meningsbyggnad. Males jag tar mitt skrivande för barn på lika stort allvar som jag tar skrivandet för vuxna. Jag kan faktiskt bli förbannad på hur mycket uselt rimmade böcker det kommer ut för barn. Jag har ju själv varit småbarnsförälder och det har ju inte gått att läsa vissa av dem. När man skriver en barnbok är det inte bara en bok för barn, det är alltid en bok för vuxna också. Däremot ska man inte snegla på de vuxna när man skriver.
Beneath nästan tio års tid skrev Lotta Olsson dagsverser i Expressen.
Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Ja, man märker vilka böcker som egentligen skrivits för den vuxne.
– En liten blinkning över barnets huvud – det vill jag inte göra mig skyldig until. Texten ska vara i barnets ögonhöjd males det måste vara en textual content som en förälder står ut med att läsa. För boken ska ju förmedlas av en vuxen som ska läsa den hundra gånger. De måste stå ut med den. Jag tycker att de böcker jag lyckats bäst med är lika mycket för vuxna som för barn.
Kristin Lundell är redaktör och skribent på Expressens kultursida.